15 تیر, 1395

اقتصادی که در پیچ و خم جاده‌های روستایی گم شده است

ضروری است که راه‌سازی و ترمیم جاده‌های روستایی به عنوان یک سرمایه‌گذاری و در واقع پلی برای رسیدن به توسعه اقتصادی به ویژه اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گیرد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی یکی از مهمترین سیاست‌ها برای توسعه اقتصادی، توجه به توسعه روستایی است. زمانی که توسعه روستایی مد نظر قرار گیرد بی‌شک بسیاری از مشکلات موجود در حوزه شهری نیز حل  و فصل می‌شود. امروزه یکی از مهمترین مشکلات اجتماعی در مناطق شهری مهاجرت روستاییان به شهر است و از آنجا که تفاوت فرهنگی زیادی بین روستانشینان و شهر نشین‌ها وجود دارد این مسئله آسیب‌‌های مختلفی را برای هر دو قشر به دنبال دارد و می‌تواند اثرات سوئی را برجامعه داشته باشد.

متاسفانه آنچه بیش از همه سبب مهاجرت از روستا می‌شود کمبود خدمات اجتماعی و در واقع پایین بودن سطح رفاه برای ساکنان روستا است.  متاسفانه در جامعه ایرانی روستاها نتوانسته‌اند همطراز با مناطق شهری رشد و توسعه یابند و برخی از روستاها از خدمات بهداشتی، ارتباطی، آموزشی و حتی امکانات اولیه و ضروری برای زندگی بی‌بهره‌ هستند.

طی سالیان اخیر برنامه‌های فراوانی از سوی دولت همچون اجرای طرح هادی روستایی برای توسعه و پیشرفت این مناطق در دستور کار قرار گرفت اما باز هم شاهد وجود مشکلاتی عدیده در این مناطق هستیم که موجب فرار روستاییان از روستا و مهاجرت به شهرها شده است.

به واقع حل این مشکل نیازمند توجه ویژه نسبت به توسعه پایدار در مناطق روستایی است و مشارکت عمومی و همراهی تمام مسئولان سازمانی چه خصوصی و چه دولتی را می‌طلبد.

یکی از مهمترین خدمات که می‌تواند توسعه در روستا را به دنبال داشته باشد توسعه و تقویت راه‌ها و معابر روستایی است مسئله مهمی که می‌تواند نقشی ویژه در اقتصاد روستا ایفا کند. راه‌ها و خطوط ارتباطی  مناسب و ایمن علاوه بر اینکه امکان حمل و نقل سریع‌تر و آسانتر محصولات دامی و زراعی را برای کشاورزان و دامداران مهیا می‌سازد بر افزایش ورود گردشگران و مسافران به مناطق روستایی منجر می‌شود که به طور کلی می‌توان گفت جاده‌ها عامل پیوند و همبستگی میان شهرنشینان و روستانشینان است. وقتی امکان حمل و نقل آسان و باامنیت بین دو منطقه روستایی و شهری فراهم باشد همین مسئله به نظر کوچک می‌تواند به تعادل قیمت کالاها در بازار و ارزان‌تر شدن محصولات تولیدی کمک کند.

 ساخت و ایجاد راه‌های ارتباطی چه در مناطق روستایی باشد و چه شهری از جمله مهمترین معیارهای توسعه یافتگی در جوامع به حساب می‌آید و بسیاری از کارشناسان نیز براین عقیده‌اند آنچه توسعه دیگر شاخص‌ها را ممکن می‌سازد توسعه و بهبود راه‌های مواصلاتی است.

استان قم بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که بخشی از این جمعیت را روستاییان شامل می‌شوند. همچنین قرار گرفتن این استان به عنوان  چهارراه مواصلاتی کشور ایجاب می‌کند که امکانات خدماتی و حمل و نقلی مطلوب و ایمن در استان مهیا و فراهم شود. متاسفانه همه روزه در جاده‌های استان قم چه درون شهری و چه برون شهری و چه راه‌های روستایی شاهد تصادفاتی ناگوار هستیم که بی‌شک یکی از عوامل موثر در بروز چنین فجایعی استاندارد نبودن راه‌های مواصلاتی است.

متاسفانه خرابی آسفالت‌ها، کمبود و یا فقدان سیستم روشنایی و تابلوهای ترافیکی  در جاده‌های روستایی این استان همه روزه تلفات سنگینی را به بار می‌آورد که بهسازی، مرمت و استانداردسازی آن را می‌طلبد.

ولی رحمانی معاون عمران روستایی بنیاد مسکن قم با بیان اینکه از ۳٫۵ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته به استان ۳۰ درصد مختص بهسازی و آسفالت است، گفت: اکنون در بسیاری از روستاهای استان شاهد اجرای طرح هادی روستایی هستیم و از سوی بنیاد مسکن استان نیز آسفالت روستاها انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حدود یک میلیارد تومان برای آسفالت سازی معابر روستایی اختصاص داده شده است، ادامه داد: از سوی بنیاد مسکن استان نیز ۴ هزار تن قیر به صورت رایگان برای آسفالت راه‌های روستایی تامین شده است.

رحمانی بیان کرد: برای اجرای طرح هادی نیازمند آزادسازی معابر هستیم که این امر تنها با همکاری و یاری روستاییان امکانپذیر است.

وی به طرح هادی گردشگری در روستاهای استان اشاره کرد و گفت: برای اجرای این طرح ۴ روستای استان مورد نظر قرار گرفته‌اند که طرح هادی برای آنها ۱۰۰ درصد تهیه و مشخص شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن قم با اذعان به اینکه این طرح به صورت ملی و استانی تامین اعتبار شده است، تصریح کرد: طرح هادی گردشگری در روستای وشنوه به صورت ملی تامین اعتبار شده و برای سه روستای دیگر نیز طرح تهیه شده اما هنوز به اجرا درنیامده است.

کریم خان بیگی کارشناس ارشد راه و شهرسازی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه راه‌های روستایی استان با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند، گفت: بخش کهک از جمله این مناطق است که رفع مشکلات نیازمند برنا‌مه‌ریزی‌هایی خاص و اعتباراتی ویژه است.

 وی بیان کرد: عریض کردن جاده‌های روستایی باید در دستور کار مسؤولان راه سازی قرار گیرد و ضروری است از سوی منابع طبیعی استان با واگذاری اراضی از این مهم حمایت به عمل آید.

خان‌بیگی با بیان اینکه قم نقطه ارتباطی ۱۷ استان کشور است، ادامه داد: همین مسئله سبب شده که تمام نگاه‌ها به سوی راه‌های‌ ملی معطوف شود و جاده‌های روستایی مورد غفلت واقع شوند.

وی با بیان اینکه منابع و اعتبارات استانی نباید صرف پروژه‌های ملی شود، افزود: دولت باید بخش خصوصی را برای ورود به توسعه ‌بخشی در روستاها ترغیب کند و البته این امر باید دارای سود اقتصادی برای بخش خصوصی باشد که باید در این خصوص از سوی دولت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری شود.

این کارشناس راه و شهرسازی یکی از جمله راه‌های تقویت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی در روستا را منوط به توسعه اقتصادی در روستا دانست و گفت: با ورود کارخانه‌ها و صنایع کوچک در مناطق روستایی می‌توانیم با رشد مثبت اقتصادی روبه‌رو شویم که خود می‌تواند مرهمی بر هزینه‌های گزاف راه و ترابری باشد.

ضروری است مدیران و مسؤولان در استان دیدی جامع‌تر نسبت به وضعیت جاده‌های روستایی قم داشته باشند. امروزه یکی از اصلی‌ترین معضلات که گریبانگیر جامعه شده است مسئله مهاجرت بی‌رویه روستاییان به  شهر و تخلیه روستاهاست که می‌توان آن را فاجعه‌ای عمیق برای اقتصاد کشور قلمداد کرد. رهایی از این مسئله نیازمند تغییر نگاه از سوی مسؤولان نسبت به روستاست که باید آن را کانون و مدار توسعه اقتصادی برای کشور به حساب آورند. بی‌شک اگر چنین نگاهی نسبت به روستا حاکم شود آنگاه هزینه کردن برای راه‌سازی و ترمیم جاده‌های روستایی به عنوان یک سرمایه‌گذاری و در واقع پلی برای رسیدن به توسعه اقتصادی به ویژه اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری محسوب می‌شود. یادمان نرود بسیاری از جاده‌های روستایی استان از جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری بهره‌مندند که سرمایه‌گذاری برای آن می‌تواند به تقویت صنعت توریسم در استان منجر شود.

 

منبع : فارس

بدون دیدگاه

نظرات بینندگان

نظرات بینندگان

پر کردن قسمت ستاره الزامی میباشد.