29 خرداد, 1395

شاهراه تحقق اقتصاد مقاومتی از توجه به حمل و نقل می گذرد

عضو کمیسیون عمران مجلس،با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به حوزه حمل و نقل در کشور، گفت:حمل و نقل از منظر موقعیت استراتژیک کشور ما می تواند پایه های تحقق اقتصاد مقاومتی را بنا کند.

محمدرضا رضایی کوچی درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت،با اشاره به نقش ممتاز کمیسیون های تخصصی مجلس،گفت: کمیسیون‌ها یکی از ارکان اصلی تصمیم‌گیری و نظارتی مجلس شورای اسلامی هستند.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی،ادامه داد: کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مرجع ورود کارشناسی و حاکمیتی مجلس در حوزه‌های حمل و نقل، مسکن، عمران شهری و روستایی و بازسازی آسیب‌های حوادث غیرمترقبه می‌باشد.

عملکرد قابل قبول کمیسیون عمران در مجلس نهم

وی با اشاره به عملکرد کمیسیون عمران مجلس در دوره نهم،گفت: این کمیسیون در مجلس نهم دارای عملکرد قابل قبولی بوده که از مستندات گزارش‌های رسمی مجلس قابل احصااست والبته لازم است در روندی رو به بهبود این عملکرد ارتقا یابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم،با یادآوری وضعیت کنونی حمل و نقل در کشور،تصریح کرد:حمل و نقل از این منظر که اصلی‌ترین زیر ساخت توسعه شناخته می شود؛در نظام برنامه‌ریزی جوامع جایگاه کلیدی و ویژه‌ای دارد.

ارتقای سهم ایران در کسب درآمدهای بین‌المللی با توسعه حمل و نقل

وی با بیان اینکه حمل و نقل از منظر موقعیت استراتژیک و خدادادی کشور ما در منطقه که بهترین،ارزان ترین و سریع‌ترین کریدورهای حمل و نقلی شرق آسیا به غرب به شمار می‌رود اهمیت به سزایی دارد،تصریح کرد:خوشبختانه پهنه مناسب و دسترسی‌های خاص به آب‌های بین‌المللی ظرفیتی بی‌نظیر برای ما به ارث رسانده که باید از این ثروت در ارتقای سهم ایران در کسب درآمدهای بین‌المللی و بکارگیری فرصت‌های این حوزه استفاده حداکثری شود.

رضایی کوچی با بیان اینکه باید برای به دست گرفتن بازارهای بین المللی حمل و نقل و توسعه آن را جدی بگیریم،تاکید کرد: عدم استفاده از حمل و نقل و مزایای آن از سوی کشور ما مدیریت بین‌المللی را وادار به ایجاد مسیرهای جایگزین درکشورهای منطقه می کند که این به ضرر ما است.

رونق حمل و نقل و دسترسی ارزان راهکاری برای تحقق اقتصاد مقاومتی

این نماینده مردم درمجلس دهم،با تاکید براینکه رونق حمل و نقل و دسترسی ارزان،بهینه و با بهره‌وری بالا در سطح کشور لازمه توسعه اقتصادی کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی است، افزود: بخش‌ حمل و نقل هوایی باید برای دسترسی‌های سریع مدیریتی، حاکمیتی و اضطراری، بخش جاده‌ای برای دسترسی سریع،فوق‌العاده،محلی،غیرانبوه،بخش دریایی برای بازرگانی‌ها،حمل انبوه بین المللی و بخش ریلی برای حمل انبوه و ارزان هدف گذاری شوند.

وی با بیان اینکه هرکدام از حمل و نقل های موجود درکشور اهمیت بالایی از حیث کمک به توسعه دارند،افزود: اما توسعه زیرساخت و ارتقای بهره‌وری باید بر بخش حمل و نقل ریلی متمرکز شود.

رضایی کوچی با بیان اینکه امروز دارای شبکه جاده‌ای ۲۱۴ هزار کیلومتری هستیم که ۶۰ درصد آن راه روستایی است و بالغ بر ۹۰ درصد بار و مسافر از طریق ۲۰ درصد این شبکه جاده‌ای جابه‌جا می‌شود،تصریح کرد:گرچه سهم حمل جاده‌ای به نسبت ریل بسیار بالا بوده و باید سهم ریل را از طریق ارتقای مدیریت و بهره‌وری بالا ببریم،اما باید توجه داشت که کشور ما به نسبت وسعتی که دارد جزو کشورهای کمتر توسعه یافته به شمار می‌شود.

انتقاد از عدم مدیریت مناسب منابع در حوزه حمل و نقل

نماینده مردم جهرم در مجلس دهم، با انتقاد از عدم مدیریت مناسب منابع در حوزه حمل و نقل،ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در همین زمان ۱۳ هزار کیلومتر جاده در دست احداث دارد؛درحالی که منابع آن جوابگوی احداث سالانه ۱۳ هزار کیلومتر است که این یک فاصله میان نیازها و منابع موجود ایجاد کرده است.

وی ادامه داد:باید در بحث ارتقای حمل و نقل ضمن توسعه منابع از تعریف پروژه‌های غیرضروری خودداری کرده و توزیع منابع را هدفدار و منطبق با طرح‌های توجیهی و اولویت سنجی آغاز کرد.

رضایی کوچی افزود:درکنار مشکلات اجرایی و احداث جاده‌ها، نگهداری شبکه موجود از منظر همه ساختارهای مدیریتی مبانی،اولویت بالاتری نسبت به احداث دارد،اما به علت عدم تعریف منابع لازم به فراموشی سپرده شده است.

فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی مشکلات بسیاری را برای کشور موجب شده است

این نماینده مردم در مجلس دهم،با بیان اینکه فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی مشکلات بسیاری را برای کشور موجب شده است، افزود: ۳۹۵ هزار دستگاه ناوگان کامیونی برای حمل بار و ۹۲ هزار دستگاه ناوگان عمومی مسافری درکشور وجود دارد که ناوگانی فرسوده از نظر ساختار حاکمیتی با بهره‌وری پایین شناخته می‌شوند.به طوری که بیش از ۸۰ درصد ناوگان خود مالکی یا راننده مالکی بوده و مدیریت این ناوگان دچار بی‌انضباطی و عدم بهره‌وری شده و باید به سمت مدیریت مشخص حقوقی گام‌های بلند و اساسی برداریم.

وی ادامه داد: از منظر بهره‌وری نیز این ناوگان حدودا با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کندکه باید ضمن نوسازی ناوگان،ظرفیت را با ارتقای بهره‌وری افزایش داده و از آن در حوزه خدمات ترانزیت استفاده کنیم.

عضوکمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در حوزه ریلی یک شبکه ۱۰ هزار کیلومتری فرسوده شده است،گفت: حدود ۲۳ هزار واگن باری با متوسط سن ۳۰ سال، ۸۵۰ لوکوموتیو و۲۰۰۰ واگن مسافری ۳۰ ساله داریم که ناوگانی فرسوده به شمار می روند.

وی با اشاره به کمبود منابع در حوزه توسعه حمل و نقل ریلی، افزود: وزارت راه و شهرسازی باید سالانه ۱۰ هزار کیلومتر پروژه ریلی ایجاد کند؛اما به علت کمبود منابع موفق به ایجاد تنها ۲۵۰ کیلومتر در سال می شود.

۴ فرودگاه از ۷۰ فرودگاه کشور فعال است

رضایی کوچی با اشاره به وضعیت حمل و نقل هوایی در کشور،گفت: در حال حاضر ۷۰ فرودگاه درکشور وجود دارد که فقط ۴ فرودگاه توجیه اقتصادی دارند.

وی با تاکید بر ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی کشور، افزود: ۲۲۰ هواپیما و ۳۶ هزار صندلی با متوسط سنی بالا در کشور وجود دارد که نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی،تقویت ایرلاین ها و تدوین طرح های اقتصادی فرودگاه ها متاسفانه فاقد برنامه و عملکرد شده است.

عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،با اشاره به وضعیت حمل و نقل دریایی کشور،تصریح کرد: در بحث دریایی ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل استراتژیک داریم که ۸۰ درصد ظرفیت آنها رها شده و ۱۱ بندر بازرگانی کشور با ۲۰ درصد ظرفیت کار می کنند.

بدون دیدگاه

نظرات بینندگان

نظرات بینندگان

پر کردن قسمت ستاره الزامی میباشد.