13 خرداد, 1395

واردات بنزین خلاف اقتصاد مقاومتی است

جام جم به انتقاد از رشد واردات بنزین پرداخته است: واردات بنزین در حالی در سال جاری افزایش یافته که سال گذشته مسئولان در زمان تک نرخی شدن این محصول، وعده می‌دادند؛ تک ترخی شدن باعث متعادل شدن مصرف آن می‌شود، اما نه تنها مصرف کم نشد بلکه به علت توسعه نیافتن ظرفیت تولید داخل به ناچار واردات بنزین رو به افزایش گذاشته است.

در سال‌های اخیر تلاش‌ شد تا نیاز کشور در زمینه بنزین از طریق تولید داخل رفع شود، اما با تکمیل نشدن طرح‌های توسعه ظرفیت پالایشی کشور بخصوص طرح ستاره خلیج فارس، هنوز وزارت نفت مجبور است برای تأمین سوخت داخل، بنزین وارد کند. براساس آخرین اظهارات مسئولان وزارت نفت، واردات بنزین در سال جاری به ۱۲ میلیون لیتر در روز رسیده است. این در حالی است که از سال ۱۳۸۹ تاکنون، واردات بنزین به کمتر از ده میلیون لیتر در روز کاهش پیدا کرده بود. مطابق آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش نفتی، واردات بنزین در سال ۱۳۸۹ با اجرای سهمیه‌بندی بنزین و هدفمندی یارانه‌ها نسبت به سال ۱۳۸۸ تقریبا نصف شد و از ۲۱ میلیون لیتر در روز در سال ۱۳۸۸ به ۳/۱۰ میلیون لیتر کاهش یافت. روند نزولی واردات بنزین در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ نیز ادامه یافت و واردات بنزین در این دو سال به ترتیب به ۳/۶ و ۸/۱ میلیون لیتر در روز کاهش یافت. در صورت ادامه همان روند مدیریت مصرف، انتظار می‌رفت در سال ۱۳۹۲ واردات بنزین به‌طور واقعی به صفر برسد، اما برعکس در سال ۱۳۹۲ واردات بنزین روند افزایشی گرفت و به ۵/۳ میلیون لیتر در روز رسید و سپس در سال ۱۳۹۳ به ۷/۴ میلیون لیتر در روز و در سال ۱۳۹۴ به ۵/۹ میلیون لیتر در روز افزایش یافت. در سال ۱۳۹۵ نیز بنابر اعلام مسئولان وزارت نفت، تاکنون واردات بنزین کشور به‌طور متوسط ۱۲میلیون لیتر در روز بوده است.

به گفته کارشناسان، خودکفایی در تولید بنزین و توقف واردات آن، از مصادیق اقتصاد مقاومتی است که متاسفانه به آن بی‌توجهی شده است. در بند ۶ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی (بویژه در اقلام وارداتی) و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی تاکید شده است.

در بند ۸ سیاست‌ها نیز بر مدیریت مصرف تاکید شده و در بند ۱۳ این سیاست‌ها افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی مورد توجه قرار گرفته است. در بند ۱۵ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی هم افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز مورد تاکید قرار گرفته است. بدیهی است بنزین به‌عنوان یک کالای استراتژیک، مشمول تمامی احکام این بندها می‌شود. افزایش واردات بنزین که یک کالای استراتژیک محسوب می‌شود، برخلاف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بوده و ضروری است اقداماتی اساسی در این حوزه انجام شود.

حسین هاشمی، کارشناس اقتصادی معتقد است: بنزین یک سرمایه ملی است و نباید بی رویه به مصرف برسد و باید با برنامه‌ریزی‌های مختلف به کاهش مصرف روی بیاوریم.

وی استفاده از سهمیه‌بندی بنزین را یکی از راه‌های مهار رشد مصرف و واردات بنزین دانست و گفت: طبق قانون بودجه، دولت چهار ماه جهت ایجاد زیر ساخت لازم برای اجرای مصوبه استفاده از کارت سوخت و اعلام نرخ دوم بنزین فرصت دارد.

هاشمی با اعلام این‌که اجرای مجدد طرح سهمیه بندی بنزین از سوی مجلس به دولت الزام شده است، ادامه داد: طرح سهمیه‌بندی به لحاظ کاهش مصرف بنزین در کشور طرح موفقی قلمداد می‌شود. ناگفته نماند طی یک‌سال گذشته که طرح سهمیه‌بندی بنزین در کشور متوقف شد به رغم این‌که قیمت بنزین از ۷۰۰ تومان به هزار تومان افزایش یافت، ولی آمارها از افزایش روزانه حداقل پنج میلیون لیتر مصرف بنزین حکایت دارد. این نشان می‌دهد طرح سهمیه بندی بنزین که از سال ۸۶ در کشور کلید خورد و تا سال ۹۳ ادامه داشت از حیث مدیریت مصرف، طرحی موفق بوده است. وی ادامه داد: استمرار فعالیت سامانه هوشمند سوخت به شرط رفع اشکالات قبلی در جلوگیری از قاچاق سوخت و مدیریت بهینه بنزین بسیار موثر است. آفلاین بودن یکی از اشکالات مهم این سامانه است که باید تبدیل به سیستم آنلاین شود.

جلیل سالاری، قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: واردات بنزین در سال ۹۳ رقمی حدود ۷/۴ میلیون لیتر در روز بود، اما این رقم در سال گذشته به حدود ده میلیون لیتر رسیده است. در ۷۰ روز اول سال ۹۵ هم حدود روزانه ۱۵ میلیون لیتر وارد شده و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که وظیفه مدیریت را در این زمینه دارد، نتوانسته خیلی موفق عمل کند.

وی افزود: شرکت‌های پالایشی به بخش خصوصی واگذار شده‌اند و از آنجا که برنامه‌ای برای خوراک پالایشگاه‌ها در نظر گرفته نشده، این شرکت‌ها به حاشیه رفتند و دولت بیشتر روی واردات تاکید دارد.

این مقام اسبق در پالایش و پخش افزود: واردات بنزین آن هم به‌دلیل رشد مصرف، خلاف اقتصاد مقاومتی است و نباید سیاست‌ها به گونه‌ای تدوین شود که هر سال رشد مصرف را در آمارها مشاهده کنیم.

منبع : جام جم

بدون دیدگاه

نظرات بینندگان

نظرات بینندگان

پر کردن قسمت ستاره الزامی میباشد.