9 خرداد, 1395

سیاست غلط دولت در حمایت از داروی برند خارجی

یک کارشناس اقتصاد و مدیریت دارو؛ معتقد است که حمایت از داروی تولید داخل در راستای شعار اقتصاد مقاومتی، از اولویت بالاتری برخوردار است.

دکتر امیر فرشچی گفت: اقتصاد سلامت معتقد است که باید بهترین درمان در بهترین شرایط با بهترین قیمت به بیمار عرضه شود.

وی با عنوان این مطلب که بیمه، دولت، تولید کنندگان و مردم هرکدام به نوعی به این مسئله نگاه می کنند و منفعت شان به گونه ای متفاوت است، افزود: مثلا طرح تحول نظام سلامت قطعا به منفعت مردم انجامید اما آیا سیستم های خدمات دهنده مانند بیمارستان ها، کادر پزشکی و بیمه ها هم اوضاع بهتری دارند؟

فرشچی ادامه داد: اگر در برخی سیاست گذاری ها تنها یک طرف این تعادل در نظر گرفته شود، چون سایر ذی نفعان حوزه سلامت منتفع نمی شوند، پس موفیقت این طرحها تضمین شده نخواهد بود. تا وقتی دولت خودش به عنوان قیمت گذار، قیمت مقطوع و پایینی را تنها با در نظر گرفتن بیمار تعیین می کند، نمی تواند داعیه حمایت از تولید کننده داخل را هم داشته باشد. پس منطقی است سیستم بیمه ای و سیکل چرخش سرمایه را تقویت کند. مثلا دارویی داریم که هم اورجینال برند خارجی و هم تولید مشابه داخلی آن تحت حمایت بیمه است. اینجا سیاست غلطی پیش گرفته شده چون تفاوت قیمت تولید داخلی و برند توسط بیمه به نفع برند کاهش یافته و عملا فرصت سازی به نفع محصول برند ایجاد شده است.

این کارشناس اقتصاد و مدیریت دارو، افزود: از طرف دیگر گاهی دیده می شود برخی تولیدات غیر برند خارجی هم با نصف قیمت از کشورهایی مثل آرژانتین، کره و… وارد بازار می شود یا برخی داروهای وارداتی بدون «کلینیکال تریال» وارد بازار می شوند، اما تولیدات داخل ملزم به ارائه مدارک کلینیکال تریال هستند.

وی گفت: به عنوان راهکار به نظرم می رسد ابتدا باید ببینیم اولویت از نظر ما با منفعت کدام دسته است و به چه دلیل تولید داخل یا برند و سپس درصد اهمیت هریک را مشخص نماییم و با همین درصد اجازه ورود هریک را به بازار بدهیم. قطعا بر کسی پوشیده نیست اولویت کشور ما در شرایط کنونی حمایت از تولید کننده داخلی در راستای اقتصاد مقاومتی است که رهبری هم تاکید فراوان روی این موضوع دارند. ضمنا گاهی هم باید شهامت حذف و یا اصلاح اشتباهات گذشته را مانند مجوز فروش برخی داروهای خارجی غیر برند در کشور را داشته باشیم.

فرشچی ادامه داد: در کنار همه این مسایل و مشکلات معتقدم زیرساخت های مناسب این صنعت و دانش آن را داریم و در جایگاه خوبی هستیم. مثلا ۵ سال است در یک دارو ما توانسته ایم ۱۰۰ درصد بازار را در روسیه (جایی که هیچگونه حمایت داخلی و دولتی هم نیست) در مقابله با اورجینال برند به خودمان اختصاص دهیم. اینجاست که می گویم در جایگاه خوبی هستیم. حتی تا ۴ سال آینده دو محصول از دارو های این حورزه که اکنون در ابتدای مرحله کلینیکال تریال در اروپا هستند در اتحادیه اروپا ثبت می شوند و این برای اولین بار خواهد بود که یک محصول «بایوسیمیلار» ایرانی در اتحادیه اروپا ثبت خواهد شد. برای اولین بار در صنعت دارو توانسته ایم به کشور های مالزی ، ترکیه و روسیه صادرات دانش (انتقال تکنولوژی) داشته باشیم، پس توانمندیم.

منبع : مهر

بدون دیدگاه

نظرات بینندگان

نظرات بینندگان

پر کردن قسمت ستاره الزامی میباشد.