29 فروردین, 1395

لزوم گسترش مراکز طراحی و توسعه خودرو با اتکا به نیروهای داخلی

یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است خودروسازان برای موفقیت در دستیابی به اقتصاد مقاومتی ، باید دو استراتژی کلی را مد نظر قرار داده و اجرایی نمایند.

شهرام آزادی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو ، توسعه مراکز طراحی و تولید خودرو را به عنوان اولین استراتژی در این راستا عنوان کرد و اظهار داشت : امروز باید با اتکا به نیروهای داخلی ، مراکز طراحی و توسعه خودرو گسترش یابد تا ایران بتواند به عنوان یکی از مدعیان توسعه محصول معرفی شود که قطعا حرکت در این مسیر نیازمند سرمایه گذاری در حوزه امکانات و تجهیزاتی از جمله سیستم های نرم افزاری ، آزمایشگاههاست که شرکتهای خودروسازی باید سرمایه گذاری مناسبی را در این زمینه داشته باشند.

وی تصریح کرد : ظرفیتی که امروز صنعت خودرو برای توسعه محصول دارد به لحاظ کمی و کیفی از ظرفیت بسیار پایینی برخوردار است از این رو لازم است که این ظرفیت ها در تعامل با شرکتهای اروپایی توسعه و افزایش یابد هر چند در شرایط تحریم این همکاری ها قطع و یا در سطح خیلی پایینی قرار داشت اما در شرایط کنونی باید مجدد روابط برقرار و امکان همکاری با شرکت های توسعه یافته اروپایی فراهم شود چرا که بسیاری از این کشورها در سطح بالایی از توان طراحی و توسعه محصول قرار دارند.

وی همچنین تولید محصولاتی جدید و تحت لیسانس شرکتهای معتبر را استراتژی بعدی صنعت خودرو در سال جاری اعلام کرد و اظهار داشت : تولید محصولاتی تحت لیسانس می تواند با همکاری شرکتهایی بویژه اروپایی و همین طور شرکتهای آسیای شرقی مانند کره جنوبی و ژاپن صورت گیرد البته در این جریان صنعت خودرو ایران تنها می تواند مونتاژ کار باشد .

عضو هیات علمی انشگاه خواجه نصیر الدین طوسی ضمن اشاره به تفاوت تعرفه گمرکی ورود قطعات نسبت به واردات خودرو به صورت CBU گفت : زمانی که قطعه ای وارد می شود عملا ارزش افزوده ای ایجاد نمی شود و گاهی هزینه قطعه ای که وارد و مونتاژ می شوند بیشتر از ورود خودرو کامل است و تنها تفاوتی که در این میان وجود دارد کاهش تعرفه گمرکی ورود قطعات است.

آزادی افزود : در چنین شرایطی باید نحوه تعامل با شرکتهای معتبر و اروپایی که عملا قطعه در سطح دنیا عرضه می کنند توسعه یابد تا بتوان سطح تکنولوژی تولید قطعات را در داخل ارتقاء بخشید در حقیقت در کنار مونتاژ و ساخت خودروهای تحت لیسانس ، باید بتوان تکنولوژی ساخت خودرو را در ایران گسترش داد تا دانش و تکنولوژی به کمک توان داخلی که مورد نیاز توسعه محصولات است ،آمده و برندهای داخلی به لحاظ سطح کیفی ارتقاء یابند.

وی با اشاره به نام گذاری امسال و لزوم اجرای عملی اقتصاد مقاومتی تاکید کرد : امروز دستیابی به اقتصاد مقاومتی یکی از پایه های آن اتکا به نیروهای داخلی بدون کسب تجربه کافی عملا محقق نخواهد شد از این رو باید در این راستا با شرکتهای خارجی تعامل لازم صورت گیرد تا در کنار آن پتانسیل های داخلی نیز افزایش یابد.

وی افزود : در واقع تعامل با شرکتهای خارجی به منظور کسب تجربه و افزایش پتانسیل های موجود و اتکا به نیروهای داخلی دو بال پرواز برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی در صنعت خودرو است که در صورتی که هر کدام از آنها نباشد قطعا رسیدن به این مهم ممکن نخواهد بود.

منبع : خبر خودرو

بدون دیدگاه

نظرات بینندگان

نظرات بینندگان

پر کردن قسمت ستاره الزامی میباشد.