19 فروردین, 1395

مصداق اقدام و عمل در توسعه صنعت ریلی

برای تداوم اقتصاد مقاومتی باید هرچه بیشتر به سمت محدودکردن استفاده از منابع نفتی و رهایی از اتکای اقتصاد کشور به این منابع حرکت کرد.

امروزه جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های اقتصادی خود با مسائل یا مفاهیمی مواجه است که به هیچ عنوان تاکنون چه در عرصه‌ نظر و در کتاب‌های درسی و چه در عرصه‌ عمل و تجارب بشری مشابه و مابه‌ ازای واقعی نداشته است.

بنابراین خود انقلاب اسلامی مکلّف به نوآوری و ابتکار و نظریه‌پردازی و الگوسازی در این عرصه‌های جدید اقتصادی است. هر کشوری که عَلم استکبارستیزی را برپا کند نیازمند چنین الگوهایی بوده که یکی از آنها «اقتصاد مقاومتی» است.

بنا به تعریف برخی از اقتصاددانان از اقتصاد مقاومتی، این نوع اقتصاد معمولاً در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده یک کشور قرارمی گیرد که منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه، ایستادگی نموده و سعی در تغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی سازی آن بر اساس جهان بینی و اهداف دارد. برای تداوم این نوع اقتصاد، باید هرچه بیشتر به سمت محدودکردن استفاده از منابع نفتی و رهایی از اتکای اقتصاد کشور به این منابع حرکت کرد و توجه داشت که اقتصاد مقاومتی در شرایطی معنا پیدا می کند که جنگی وجود داشته باشد و در برابر جنگ اقتصادی و همچنین جنگ نرم دشمن است که اقتصاد مقاومتی معنا پیدا می‌کند.

رهبر معظم انقلاب به عنوان بنیانگذار اقتصاد مقاومتی، ۱۰ اقدام مهم را در سخنان نوروزی شامل مواردی چون تمرکز بر فعالیت ها و زنجیره های اقتصادی مزیت دار ، احیای تولید داخلی ، پرهیز از واردات تضعیف کننده تولید داخلی، پرهیز از هدر دادن منابع مالی که پس از برجام باید وارد کشور شود، دانش بنیان شدن بخش های مهم حساس و اقتصادی ، احیای بخش های اقتصادی که قبلا در آنها سرمایه گذاری شده ، شرط انتقال فناوری در معاملات خارجی، مبارزه جدی با فساد، ویژه خواری و قاچاق در کشور، ارتقای بهره‌وری انرژی و نگاه ویژه به صنایع متوسط و کوچک دانسته که این خود مبین این موضوع است که عناوین انتخابی سال های اخیر مطالبات اقتصادی است که در دهه پیشرفت و عدالت در صدر اولویتهای معظم له بوده است.

در سال ۱۳۹۵ که سال اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی نام گرفته و صنعت ریلی در دوران اجرای پسابرجام به سر می‌برد، انجام ۱۰ اقدام مهم از ضروریات آن خواهد بود.

این در حالی است  ایمنی و میزان مصرف سوخت، در سایر خطوط حمل و نقل، به‌ویژه حمل و نقل جاده ای، از وضعیت نگران کننده ای برخوردار است.

به عنوان نمونه، روزانه ۱۰۰ ایرانی به دلیل حوادث ناشی از ترافیک درون شهری و برون شهری دچار معلولیت می شوند، هر روز ۵۰ نفر می میرند و ۱۷ برابر آن نیز مصدوم می شوند. همچنین روزانه نیز ۸۵٫۵  میلیون لیتر بنزین مصرف و این یعنی حداقل ۷ برابر بیشتر از صنعت ریلی در سوخت هزینه می شود؛ این بدان معناست که باید صنعت پاک و ایمن ریلی در کشور را بیش از پیش گسترش داده و انجام آن عملیاتی شود.

منبع : تسنیم

بدون دیدگاه

نظرات بینندگان

نظرات بینندگان

پر کردن قسمت ستاره الزامی میباشد.