18 فروردین, 1395

اقتصاد مقاومتی ؛ ایجاد اشتغال و توسعه کارآفرینی

دستاورد های صریح اقتصاد مقاومتی ، توسعه کار آفرینی و رونق تولید داخلی با استفاده از همه عوامل از جمله اشتغال نیروی انسانی است.

تمامیت اقتصاد مقاومتی را رونق تولید ملی و مزیت محور تشکیل می دهد و دستاورد صریح آن را هم توسعه استفاده از عوامل تولید از جمله اشتغال نیروی انسانی تشکیل می دهد.

تشدید مشکلات بیکاری در ایران هم به ویژه در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی ایجاب می کند که نهضت توسعه اشتغال با رویکرد تک رقمی شدن نرخ بیکاری دو رقمی و رسیدن ان به دامنه ۵ درصدی در الویت باشد.

ترکیب بهینه این دو اولویت یعنی اقتصاد مقاومتی و نیاز بازر کار به اقدام و عمل موثر در سال جاری و اغاز نهضت توسعه تولید نیاز برای دوره های اینده دارد.

بازار کار ایران در یک دهه اخیر با انتقال متقاضیان کار به دانشگاه ها و تحصیلات تکمیلی همراه بوده و این روند به افزایش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی منجر شده است.

برخی ها می گویند ۸۵ نفر در هر ساعت و حدود ۲ هزار نفر در شبانه روز به جمع متقاضیان بازار کار افزوده می شودکه بخش عمده آنها را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند و البته هجوم دختران و بانوان فارغ التحصیل به بازار کار در سال های اینده شدت بیشتری هم خواهد یافت.

بیکاری رو به افزایش است و گاهی نرخ های بیکاری که اعلام می شود ، مورد تایید و قبول بیشتر کارشناسان قرار نگرفته است. باید به سمت نهضت کارآفرینی و ایجاد اشتغال حرکت کنیم و از دولت انتظار می رود بودجه مستقلی برای مدیریت بازار و کار و توسعه اشتغال در نظر گیرد.

حمایت از تکمیل تولید بنگاه های اقتصادی تا ظرفیت اسمی ، حمایت از بنگاههای آماده بهره برداری و حمایت از کسب و کارهای کوچک برای توسعه اشتغال ضروری است.

ایجاد همبستگی میان دانشگاه ها و بازار کار

آینده نظام های آموزشی کارآمد را توسعه کارآفرینی تشکیل می دهد و باید دانش آموزان و دانشجویان صاحب مهارت های بازار کار و کسب و کار باشند و همگرایی نظام آموزش های رسمی با مطالبات بازار کار کامل باشد.

پیوند آموزش با محیط کار در قالب مهارت آموزی موجب می‌شود فارغ‌التحصیلان پس از پایان آموزش بلافاصله وارد بازار کار شوند و باید همه تلاش کنیم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی پس از پایان آموزش به سرعت وارد بازار کار شوند.

سازمان فنی و حرفه ای کشور، آموزش های حین کار و طرح هایی مانند طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی می تواند کیفیت نیروی انسانی را برای حضور در کار متناسب سازی کند.

بیکاران فارغ التحصیل دانشگاهی هم گران قیمت هستند که هم خانواده هایشان و هم جامعه برایشان هزینه های زیادی کرده اند و در علم بازار کار ، اشتغال یک متغیر سیستمی است و باید مجموعه ای عوامل فعال باشد تا ضریب اشتغال بالا و ضریب بیکاری پایین شود.

با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد بیکاران را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهد ، باید توسعه کارآفرینی و تقویت بنگاه های اقتصادی در اولویت قرار گیرد.

بیش از ۶۰۰ روش برای پیدا کردن کسب و کار در جامعه ایران وجود دارد اما فقط عمده نیروی کار جویای اشتغال به فکر استخدام است و این روند نمی تواند به توسعه هوشمند و قابلیت محور بازار کار کمک کند.

همه سیاست ها و تلاش ها باید متوجه توسعه فرصت های شغلی مبتنی بر کارافرینی باشد.

در حال حاضر فارغ التحصیلان دانشگاهی ممکن است مبانی نظری رشته های تحصیلی را به خوبی یاد بگیرند اما آمادگی حضور در بازار کار را ندارند و باید طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی این خلاء مهارتی را برطرف کند.

متاسفانه نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی بیشتر و دو برابر نرخ بیکاری عمومی است و برنامه ریزی جدی می خواهد.

موسسه توسعه جهانی کارآفرینی پیش بینی کرده است در سال ۲۰۱۶ رتبه کارآفرینی ایران در میان ۱۳۰ کشور به ۸۰ و در میان ۱۵ کشور منطقه خاورمیانه و شمال افریقا به ۱۴ خواهد رسید که البته رتبه مطلوبی نیست و باید بهبود یابد.

اشتغال پایدار

اشتغال پایدار با اجرای طرح های توسعه ای با محور بخشهای دارای مزیت نسبی ملی و بین المللی و جهانی ایجاد می شود.

بخش های دارای مزیت باید در همه حوزه ها شناسایی شود و ایران در حوزه های معدنی و صنایع نفت و گاز و همچنین ترانزیت گردشگری می تواند حرفهای زیادی در منطقه و جهان داشته باشد.

توسعه بخش های مزیت محور سبب می شود که رقابت هم بیشتر شود و توسعه رقابت و رفع انحصار کمک خواهد کرد که هزینه های تمام شده تولید هم کاهش یابد.

دولت برای توسعه اشتغال پایدار باید این بخش های پرمزیت را شناسایی کند و باید از سیاست زدگی در برنامه ریزی ها هم پرهیز شود و هر دولتی که سرکار می آید باید به این بخشها توجه کند.

راه میانبر برای رسیدن به اهداف برنامه ششم توسعه و سند چشم انداز بیست ساله هم توجه به بخش های دارای مزیت نسبی است و با توجه به گستره دانش فارغ التحصیلان دانشگاهی نیاز داریم که اقتصاد دانش بنیان را نیز در اولویت قرار دهیم که به تحقق اقتصاد مقاومتی هم کمک خواهد کرد.

توجه به اشتغال زنان

نرخ مشارکت بانوان در حال حاضر اندک است که در اینده حتما بیشتر خواهد شد.

در سال های آینده این نرخ افزایش می یابد و باید برای قشر بانوان برنامه ای ویژه ای در بازار کار تهیه و اجرا شود.

نرخ بیکاری در کشور همچنان دو رقمی است و این نرخ در میان بانوان بیشتر به چشم می خورد و اگر این قشر در سال های آینده مانند جامعه مردان وارد بازار کار شوند نرخ بیکاری به شدت افزایش خواهد یافت.

نرخ بیکاری در میان مردان ۹ درصد و در میان زنان ۱۸،۹ درصد است.

بیشترین نرخ بیکاری در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله و معادل ۲۶،۵ درصد بوده است.

در همین گروه سنی نرخ بیکاری مردان ۲۲ درصد و زنان ۴۵،۸ درصد بوده است.

ضرورت توسعه کارآفرینی

موسسه توسعه جهانی کارآفرینی برای تقویت محیط های کارآفرینی توصیه کرده است توسعه کارآفرینی در ایران باید با رویکرد توسعه صادرات باشد.

کشورها در مناطق مختلف با گستره متفاوتی از موانع رشد کارآفرینی روبرو هستند و باید سیاست های خود را متناسب با این شرایط اجرا کنند.

نیازی نیست کشوری بیشترین تعداد کارآفرین را داشته باشد تا کارآفرین شناخته شود بلکه باید بهترین کارآفرینان را داشته باشد.

باید دولت کمک کند که فرزاندان این سرزمین به ویژه فعالان جویای کار کمک کند تا فرصت های کارآفرینی را درک کنند و ریسک عمومی کسب و کارها را کاهش دهد.

کارآفرینی شامل سه عرصه اجتماعی – اقتصادی و سازمانی است ، مهم ترین مسئله کارآفرینی درک فرصت است که در بخش اقتصاد فرصت های نهاده (منابع ) و محصول (تولید) شناسایی می شود، همچنین داشتن مهارت و خطر پذیری از عوامل مهم کارآفرینی است و البته بدون تعامل با اقتصاد جهانی فرصت های کارآفرینی هم فعال نمی شود.

باید سرزمین پرکارآفرین در ایران ایجاد شود تا نرخ بیکاری به صفر میل کند.

مهم ترین رسالت نهادهای علمی نیز این است که دانشگاههای “پرکار آفرین ” را ایجاد و تقویت کنند در ان صورت می توان همه تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و بازر کار هم سامان پیدا خواهد کرد.

سال اقتصاد مقاومتی هم فرصت ارزشمندی است و باید از شعار و حرف عبور کنیم ، امسال هم سال اقدام و عمل است.

منبع : واحد مرکزی خبر

بدون دیدگاه

نظرات بینندگان

نظرات بینندگان

پر کردن قسمت ستاره الزامی میباشد.