8 فروردین, 1395

شعارهای سال کهنه نمی شود/ شعارهای سال یک استراتژیک و راهبرد است

مقام عظمای ولایت در ابتدایی ترین ساعات روز یکشنبه یکم فروردین ماه مانند سال های گذشته به تلویزیون آمد تا شعار امسال را بیان کند. سالی پر از فراز و نشیب را پشت سر گذاشتیم و اکنون مقام معظم رهبری «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» را به عنوان شعار سال ۹۵ برشمرد و همه مسوولان را به عزم جدی برای اقتصاد مقاوتی دعوت کرد.

مقام عظمای ولایت در ابتدایی ترین ساعات روز یکشنبه یکم فروردین ماه مانند سال های گذشته به تلویزیون آمد تا شعار امسال را بیان کند. سالی پر از فراز و نشیب را پشت سر گذاشتیم و اکنون مقام معظم رهبری «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» را به عنوان شعار سال ۹۵ برشمرد و همه مسوولان را به عزم جدی برای اقتصاد مقاوتی دعوت کرد. به گفته ایشان اگر چنانچه اقدام و عمل به صورت برنامه‌ریزی شده و درست انجام بگیرد در پایان سال آثار و نشانه‌های آن را مشاهده خواهیم کرد.

با توجه به این موضوع گفت و گویی انجام داده ایم با سید علیرضا سیدین نیا مدیر حوزه هنری اصفهان که در ادامه می خوانید.

شما فرمایش مقام معظم رهبری برای انتخاب شعار هر سال را چگونه ارزیابی می کنید؟
به اعتقاد من شعارهایی که مقام معظم رهبری مطرح می کنند بر اساس مجرایی از اطلاعات و آگاهی های به روز است. شعارهایی که ایشان برمی گزینند ضمن اینکه به صورت نماد و توجه به مسائل روز است شعار به معنای راهبردی است و به معنای عامیانه نیست.

پس می فرمایید شعارها از یک استراتژیک خاصی تبعیت می کند؟
بله، بازگویی شعارها به این معنا نیست که یک شعار داده می شود و از آن عبور می کند. این شعارها عنوان هایی از یک استراتژیک و راهبرد برای توجه مردم و مسوولان کل کشور به آن است و به نوعی در جهت ارائه طریق است که باید به آن توجه شود. بنابراین به اعتقاد من فراتر از یک شعار معمولی است و راهبر و راهگشا است.

به عقیده شما به عنوان یک مسوول فرهنگی، شعار دو سال گذشته با عنوان اقتصاد و فرهنگ با مدیریت جهادی و عزم ملی الان کهنه شده است؟
خیر، اگر شعارهای آقا را فقط با زبان تکرار کنیم به مرور زمان لوث می شود و حتی گاهی مردم از شنیدن آن خسته می شوند. متاسفانه در جامعه ما برخی شعارهای آقا را فرسایشی می کنند و می خواهند مردم را از شعار سال خسته کنند و برای رسیدن به هدف خود آنچنان تبلیغ انبوه در فضای مجازی، رسانه ها، تریبون ها و کلام می کنند و هنگامی که مردم می بینند در عمل اتفاقی نیفتاده اهمیت نمی دهند. حتی افرادی که می خواهند دلسوزانه این موضوع را تبیین و به یک گفتمان تبدیل کنند به جهت شعار زدگی از آن پرهیز می کنند. بنابراین بعد از اعلام این شعارها هر کسی به نوبه خود تکلیفش را در اجرایی شدن آن بداند تا صرفا آن را در شعار تکرار باقی نماند. شعارهای هم که حضرت آقا در سال های گذشته عنوان کردند به این منظور نیست که تمام شود بلکه این شعارها موضوعاتی است که همیشه باید در جریان کار باشد و به آن توجه شود. همدلی و همزبانی شعار سال گذشته و بقیه سال ها همچنان باید باشد. این ها شعارهایی نیست که تاریخ مصرف داشته باشد به نوعی نقطه شروع و تاکید مجدد است و ادامه کار بر آن لازم است.

پس با این وجود تازگی فرهنگی هنوز باید وجود داشته باشد به نظر جایگاه فرهنگ کجاست؟
فرهنگ به عنوان زیر ساخت و زیر بنا معرفی می شود و ما اگر خواستیم بدانیم که کلید مشکلات کجاهست باید به تمام زوایای فرهنگ توجه کنیم زیرا کلید حل تمام مشکلات اجتماعی و اقتصادی در حوزه فرهنک است. فرهنگ بستری است که پاسخ تمام سوالات در حوزه های مختلف در آن پیدا می شود. فرهنگ با اندیشه ها کار دارد و اندیشه ها هستند که می توانند مشکلات را در کشور از بین ببرند. فرهنگ جهان بینی اشخاص را مشخص می کند و نگاهشان به موضوعات را مشخص می کند. فرهنگ جایگاهی دارد که حلال مشکلات است اما متاسفانه در کشور ما فرهنگ جایگاه مطلوبی ندارد.

نبود جایگاه مطلوب برای فرهنگ از کجا آب می خورد مردم یا مسوولان؟
همه مسوولان بلند پایه و مردم باید به فرهنگ توجه کنند.ما همیشه مسوولان را نسبت به مسائل کشور متهم می کنیم اما من چند سالی است که می گویم که مردم هم در بی توجهی به حوزه فرهنگ مقصر هستند و اینگونه نیست که همه تقصیرها به گردن مسوولان باشد و از مردم سلب مسوولیت می شود مردم نیز باید در این حوزه وارد شوند.

برای ورود مردم به حوزه فرهنگ چه باید کرد؟
راه حل آن این است که بر روی فرهنگ سرمایه گذاری شود. فرهنگ باید در همه اجزای زندگی حضور داشته باشد و نقش آن مشخص شود.

شما برای اینکار چه کردید؟
ساختار شکنی نکته ای راهبری است که کمتر به آن توجه شده است. باید ساختار شکنی کنیم. در حوزه فرهنگ به موفقیت نمی رسیم مگر اینکه در حوزه راهبردها، استراتژیک ها، روش ها و زیر سازی ها یک بازخوانی داشته باشیم و افکار نو و متنوع با ساختار شکنی جدیدی در آن حوزه وارد کنیم تا ما را به صورت میان بر به مقصد برسانند.
چه افرادی باید در این حوزه وارد شوند؟
این موضوع بر دوش نخبگان است که از عهده چنین کاری بر می آیند. در اجرای طرح های نو و ساختار شکنی جمع عظیمی از جوانان کشور با حضور پر انرژی خود می توانند کشور را از بحران در حوزه های مختلف نجات دهند تا با یک حرکت وسیع همه مردم از وضعیت بد اخلاقی ها و ناهنجاری ها نجات پیدا کنند تا به سمت کشوری متعالی و پیشرفته گام برداریم. این مسیر فرایندی است که می تواند رشد داشته باشد. مطالعات بسیاری در این زمینه انجام شده است و در حد حرف نیست.

چشم انداز حوزه هنری در سال آینده چه خواهد بود؟
سرمایه گذاری بیشتر بر روی تولیدات داخلی چشم انداز آینده حوزه است اما به جهت اینکه تولیدات هزینه بر است و باید جریان ساز و فاخر باشد موضوعاتی که حوزه دنبال می کند هزینه گزافی لازم دارد اجرای برنامه های اصولی در حوزه فرهنگ و هنر هزینه بر است و اکنون اتفاقی که به دنبال آن هستیم رخ نداده است و امیدواریم اگر در سال جدید شرایط اقتصادی دولت بهتر شود به حوزه هنری کمک کند چون بودجه و اعتبارات تولیدات ما سال هاست که تکان نخورده و ضرورت دارد که بیشتر شود تا رسالت خود را انجام دهیم.

مهمترین برنامه ای که برای سال جدید دنیال می کنید، چیست؟
توجه به استعدادهای جوان و برنامه ریزی برای اجرای طرح شهر هنر که کارگروهی برای آن مشخص شده و در آینده کار روال خودش را طی می کند. امید است در اصفهان با سرمایه گذاری بتوانیم یک شهر هنر تاسیس کنیم با توجه به اینکه نوع ساختار شهر هنر سرمایه گذاری است که امید بتوانیم تحول خوبی را با این طرح در شهر ایجاد کنیم.

سخن پایانی شما؟
امیدواریم امسال مسوولان و مردم سخنان مقام معظم رهبری را عملیاتی کنند چون اقتصاد مقاومتی در حد شعار و حرف باقی مانده است و باید به سمت اجرا و عمل حرکت کند.

منبع : دانا

بدون دیدگاه

نظرات بینندگان

نظرات بینندگان

پر کردن قسمت ستاره الزامی میباشد.