7 فروردین, 1395

فرهنگ‌سازی برای استفاده از تولیدات داخل از الزامات تحقق اقتصادمقاومتی

یکی از ابعاد مهم اقتصاد مقاومتی که کمتر در ساختارهای اجرایی و برنامه ریزی و دستگاه‌های تبلیغاتی و همچنین تحلیل‌های تحلیل گران مدنظر قرار می‌گیرد، نقش «مردم و فرهنگ سازی» در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است.

یکی از ابعاد مهم اقتصاد مقاومتی که کمتر در ساختارهای اجرایی و برنامه ریزی و دستگاه‌های تبلیغاتی و همچنین تحلیل‌های تحلیل گران مدنظر قرار می‌گیرد، نقش «مردم و فرهنگ سازی»  در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است.

مردم به عنوان محور تعریف اقتصاد مقاومتی شناخته می‌شود و یکی از سه رکن اساسی آن است، سیاستی که به طور قطع در سال ۹۵ از گذشته، بیش از پیش مورد توجه واقع می‌شود.

اما ابعاد مردمی فرهنگی اقتصاد مقاومتی را می‌توان بر اساس برخی سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی که در سیاست‌های ابلاغی آن توسط رهبری آمده است می‌توان به چند بخش عملیاتی تقسیم کرد:

یکی از مهم ابعاد اقتصاد مقاومتی که نسخه امروزی شده اقتصاد اسلامی در حوزه اقتصاد بوده به طور قطع با توجه به شرایط اقتصادی کشور و همچنین روند روبه رشد مصرف گرایی، مبحث مدیریت مصرف در جامعه در کالاها و شکل‌های مختلف تولیدات مصرفی است. مردم در اقتصاد و با توجه به قرار گرفتن آن به صورت محور به عنوان حلقه مصرف به طور قطع دارای وظایفی مهم و اثرگذار در حوزه مدیریت مصرف هستند.

مدیریت مصرف و استفاده از کالاهای ایرانی در جهت رشد تولیدات داخل به عنوان یکی از بخش‌های مهم وظیفه‌ای فرهنگی مصرف کنندگان در حوزه اقتصاد مقاومتی است زیرا تا زمانی که تولیدات داخل توسط مصرف کنندگان در درون کشور مصرف شوند به طور قطع تولیدکنندگان خواهند توانست نقدینگی لازم جهت افزایش تولید و کیفیت و همچنین اصلاح خط تولید و استفاده از مواد اولیه با کیفیت بیشتر را جذب کنند و این جذب نقدینگی و فروش محصولات سبب رشد تولید داخل و افزایش قدرت رقابت پذیری با کشورهای مشابه سازنده و همچنین سبب رشد صادرات و افزایش ارز آوری، تقویت پول ملی و تولید ناخالص داخلی را در پی‌خواهد داشت که از ثمرات مهم آن کاهش بیکاری و کنترل تورم را در پی خواهد داشت.

بی‌شک یکی از ابزارهایی که می‌تواند نقش به سزایی در رشد مصرف تولیدات داخل و همچنین اصلاح الگوی مصرف و هدایت به سمت مصرف بهینه را ایفا کنند، رسانه‌ها تصویری به خصوص صدا و سیما است که به عنوان ابزارهای جریان ساز و فرهنگ ساز با ممنوعیت تبلیغ کالاهای خارجی و حمایت از تبلیغ کالاهای اساسی و استراتژیک و موثر و همچنین کاهش تبلیغ کالاهای مصرفی مانند برخی خوراکی‌ها و لوازم آرایشی که نقش به سزایی در تولید کشور ندارند نقش خود را به خوبی ایفا کند.

یکی دیگر از ابعاد فرهنگی در اقتصاد مقاومتی افزایش فرهنگ کار و وجدان کاری در میان مردم می‌باشد، بدون شک وجدان کاری در جهت افزایش بهره‌وری کاری سیستم‌های اقتصادی می‌تواند نقش اصلی را ایفا کند نقشی که ثمراتی همچون اتقان در کار و کیفیت محصولات داخل را در پی خواهد داشت.

یکی از ابعاد مهم دیگر مردمی فرهنگی اقتصاد مقاومتی کمک به دولت در نقش همراه و همدل و هم زبان به مانند همه مسئله‌ها و رویدادهای دیگر همچون جنگ تحمیلی است.

بی شک مسئله جنگ اقتصادی مسئله مهمی است که رهبر معظم انقلاب از سال ۸۷ به طور مداوم نسبت به حربه‌های دشمن هشدار داده‌اند.

حربه‌هایی که نتایج آن تحریم‌های همه جانبه بوده و ایستادگی در مقابل تحریم‌ها و رشد اقتصادی و اجرای اقتصاد مقاومتی نیازمند جهادی دوباره در این عرصه است و جهاد به عنوان یکی از ارکان مهم این تئوری نجات اقتصادی است که از ثمرات این جهاد، گفتمان سازی بایدها و نبایدهای اقتصاد مقاومتی در راستای سیاست‌های کلان آن می‌باشد.

یکی دیگر از ابعاد مهم تحقق اقتصاد مقاومتی که مبتنی بر سیاست‌های کلان آن نیز بوده، رشد فرهنگ پرداخت مالیاتی و عدم فرار های موسوم در این عرصه است زیرا مالیات به عنوان یکی از ۳ رکن تامین مخارج دولت‌ها است که به طور قطع با همکاری مردم  و دستگاه‌های فرهنگ ساز می‌توانند با رشد تحقق درآمدهای مالیاتی از وابستگی بودجه کشور به نفت و میعانات گازی کاسته و یکی از نقاط نفوذپذیر اقتصاد کشور که وابستگی به نفت می باشد را کنترل کند.

مردم و به خصوص قشر علمی جامعه به عنوان یکی از حلقه‌های مهم در آموزش و پرورش نیازمند جهاد علمی و هدفمند آن هم مبتنی بر نیازهای تولیدات دانش بنیان در فعالیت‌های اقتصادی می‌باشد. آموزش هدفمند و پرورش نیروهای متخصص و همچنین رشد مصرف تولیدات داخل و رشد فعالیت‌های علمی با رویکرد نیازهای روز کشور و با ویژگی‌های خلاقانه و مبتکرانه از مهمترین وظایف فعالیت‌های علمی اقتصادی قشر فرهیخته و دانشگاهی است.

در مجموع فعالیت‌هایی که با رویکرد و با چارچوب فعالیت‌های فرهنگی متداول و با بهره گیری از انواع ابزارهای جریان ساز و فرهنگ ساز و با هدف گفتمان سازی مردمی را می توان به مرحله اجرا رساند تا مردم هم در کنار وظایف مهم دستگاه‌های تصمیم گیر و سیاست گزار اقتصاد دولتی و غیر دولتی به حل مسائل و مشکلات اقتصادی مبتنی بر سیاست های کلان نقش خود را ایفا کنند.

 

منبع : فارس

بدون دیدگاه

نظرات بینندگان

نظرات بینندگان

پر کردن قسمت ستاره الزامی میباشد.