15 اسفند, 1394

انتقاد نسبت به انحلال سازمان حمایت

انتقاد نسبت به انحلال سازمان حمایت

دوشنبه, اسفند ۱۰ ۱۳۹۴
اندازه قلم کاهش اندازه قلم افزایش اندازه قلم

چاپ
پست الکترونیکی

انتقاد نسبت به انحلال سازمان حمایت مصرف‌کننده جز سازمان حمایت تریبونی نداردرئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان گفت: هم در شرع و هم در قانون تاکید شده جنس فروخته‌شده پس گرفته می‌شود، تولیدکنندگان این موضوع را رعایت نمی‌کنند و به راحتی می‌گویند جنس فروخته‌شده پس گرفته نمی‌شود که بی‌اعتمادی در مصرف‌کننده ایجاد می‌کند.

محمود نوابی در مراسم پانزدهمین روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان اظهارداشت: ۹ اسفند روز بسیار مبارکی است که به نام حمایت از حقوق مصرف کنندگان در تقویم کشور نامگذاری شده است که باید در این حوزه فرهنگ‌سازی کنیم.
وی به تأثیر رضایت مصرف کننده از تولید داخل اشاره کرد و افزود: مشتریان راضی سبب شعف تولیدکنندگان می‌شوند، اما مشتریان ناراضی از نارضایتی‌های خود می‌گویند و مشتریان ساکت همانند تی‌ان‌تی‌های در حال انفجار هستند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به مطرح شدن بحث‌هایی در مورد انحلال سازمان حمایت اشاره کرد و افزود: ۲ سازمان نظارتی در بازار کشور وجود دارند که مورد افترا و حرف‌های ناروا قرار گرفته‌اند، اما ما در مقابل این افتراها سکوت کرده و مطالب مطرح شده را با صبوری تحمل و طبق وظیفه خود عمل کرده‌ایم و اگر عملکرد ما به مذاق کسی خوش نمی‌آید و یا اگر در مباحث کارشناسی کم آوردیم، دلیلی ندارد از حالت تهاجم استفاده کنیم و امیدواریم دیگر شاهد بروز این معضلات نباشیم.
وی با انتقاد از اینکه برخی سازمان حمایت را به عنوان سازمان قیمت‌گذار تلقی می‌کنند، خاطرنشان کرد: این در صورتی است که ما قیمت‌ها را بررسی می‌کنیم و قیمت کالاهای مشمول نرخ‌گذاری را اعلام می‌کنیم که براساس مصوبه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها افزایش قیمت تا ۶ درصد بر عهده سازمان حمایت گذاشته شده تا درخواست‌ها را بررسی کند و تا سازمان تصویب نکرده اجازه افزایش قیمت وجود ندارد و افزایش بیش از این بر عهده ستاد تنظیم بازار است.
نوابی با بیان اینکه در قانون تعزیرات اجازه تغییر قیمت‌ها در تکانه‌های حساس به سازمان حمایت داده شده، گفت: برای استیفای حقوق مصرف کنندگان انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان تشکیل شد در حالیکه ما هیچ حمایتی برای مصرف کنندگان به غیر از قانون ۱۳۸۴ نداشتیم تا اینکه در سال ۸۸ بحث انجمن‌های حمایتی مطرح شد که در قانون مشخص شده از محل شکایت‌های مردمی و استیفای مردمی و انجمن‌ها اعتباری داده شود تا این انجمن‌ها به دولت وصل نشوند.
رئیس سازمان حمایت اضافه کرد: در قانون سال ۹۲ هم ماده‌ای آمده که با گیوتین سر این انجمن‌ها را زده و ما نمی‌توانیم به آنها کمکی کنیم.
وی همچنین در مورد انحلال سازمان حمایت گفت: مصرف کنندگان تریبونی ندارند و این سازمان باید از آنها حمایت کند و بند ۲۳ سیاست‌های اقتصادی مقاومتی که همگی خود را تابع آن می‌دانیم به شفاف‌سازی نظارت بر قیمت‌گذاری تاکید دارد که باید مشخص شود کدام سازمان در درون حاکمیت می‌خواهد آن را اجرا کند، به طور قطع ما این ادعا را نمی‌کنیم که سازمان حمایت در تراز نظام است، اما آیا سایر سازمان‌ها در تراز نظام هستند.
وی با انتقاد از برخی تولیدکنندگان و فروشندگان که در شعار جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود، تاکید دارند، اظهارداشت: این در حالی است که هم در قانون و هم در شرع آمده است که جنس فروخته شده پس گرفته می‌شود، در حالی که این امر از سوی تولیدکنندگان رعایت نمی‌شود. همچنین خدمات فروش نیز فقط به خدمات پس از فروش خلاصه شده است در حالی که قبل و حین فروش نیز باید خدماتی به مشتری ارائه شود.
رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کنندگان به افزایش تعداد شرکت کنندگان در پانزدهمین همایش حمایت از مصرف کنندگان اشاره کرد و گفت: در این دوره ۱۹ برابر تعداد متققاضیان افزایش داشته است که ۷۰ درصد در زمینه شرکت کنندگان و ۱۷ برابر رشد داشته‌ایم.

منبع : فارس

بدون دیدگاه

نظرات بینندگان

نظرات بینندگان

پر کردن قسمت ستاره الزامی میباشد.