10 اسفند, 1394

اقتصاد دانش بنیان و سرزمین پرکارآفرین

دانش بنیان ترجمان تبدیل علم به ثروت پایدار و تجدید پذیر است و برترین شاخص پیشرفت کشورها محسوب می شود.

این گونه از اقتصاد شامل مدیریت همگرایی ظرفیت های تولید علم و طرف های تقاضای این دانش هاست تا تولید ثروت رونق پیدا کند و فرهنگ رایج فعالیت های اقتصادی شود.
مراکز علمی و دانشگاهی ابتدا باید هویت دانش بنیانی شکل بگیرد ، سپس در گفتمان های اجتماعی و کسب و کار تزریق شود و با ورود به سیاست های کلان ملی و برنامه های یک تا ۲۰ ساله و حتی ۵۰ ساله به ویژگی برجسته و نشان و برند جهانی اقتصاد ملی و ایرانی تبدیل شود.
در ان صورت دانشگاه های پرکارافرین خواهیم داشت و همه کسب و کارها صاحب ویژگی علمی و اینده گرایی خواهد شد.
این روند امروزه به منابع ناب و پایان ناپذیر برای رشد بی هزینه اقتصادی و تعالی جامعه تبدیل شده است.
برای اینکه اقتصاد دانش بنیان به یک موضوع به گفتمان عمومی جامعه تبدیل شود نیازمند ابزارهایی است که در جهت تبیین آن گفتمان و ایجاد فضای اقناعی منطقی وارد عمل شود و طیف های مختلف مردم و نخبگان را مورد توجه قرار می دهد و عمل آشناسازی آن ها با موضوع مورد نظر را بر عهده گیرد.
در این صورت همه دانش و علم تولیدی در عرصه های سرزمینی ملی و فرامنطقه ای(تجارت دانش و فناوری و علم) گسترده خواهد شد و با منابع زیرزمینی و روزمینی و فضایی ترکیب می شود و منابع پایه اب و خاک و معدن و نفت و دیگر حامل های ارزش افزوده و ثروت بالقوه ، عاملی برای ایجاد حداکثر ارزش افزوده خواهد بود.
در ان حالت است که سرزمین پرکارآفرین ایجاد می شود و نرخ بیکاری به صفر میل می کند.
ابتدا باید مواد خام این نوع اقتصاد یعنی تولید دانش در دانشگاه انجام گیرد و این مراکز وارد عرصه های مطالعات و پژوهش های دقیق، عمیق و راهبردی در حوزه تولید ثروت شوند و هزینه تولید کالا و خدمات هم روز بروز کاهش یابد.
حضور فعال و بانشاط نخبگان حوزه و دانشگاه برای تبیین صحیح اقتصاد دانش بنیان مهم است و نیروهای جوان و نخبه در جهت ترویج این رویکرد و تبیین ابعاد مختلف آن در عرصه های دانشگاهی تلاش کنند.
اهداف سیاست های کلی اقتصاد دانش بینان هم شامل تامین رشد پویا و بهبود شاخص‌ های اقتصادی و دستیابی به اهداف سندچشم‌انداز بیست‌ساله، ساماندهی تلاش ها با رویکرد جهادی ، انعطاف پذیر ، فرصت ساز ، مولد ، درون‌زا ، پیشرو و برون‌گراست.
توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی ، پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقاء جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات نیز مهم است. دانشگاه به مراکز پرکارآفرین تبدیل شوند.
مهم ترین رسالت نهادهای علمی نیز این است که دانشگاههای “پرکار آفرین ” را ایجاد و تقویت کنند در ان صورت می توان همه تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.
توسعه «علم و فناوری و نخبه پروری» از اولویت‌های اساسی برنامه‌ریزی توسعه مطلوب است و تشکیل چرخه کامل و بهم پیوسته انواع دانش های مورد نیاز کشور هم زمینه ساز تحرک و پیشرفت پایان ناپذیر در همه رشته های علمی خواهد شد.
افتخار ایرانیان در پیشرفت‌های علمی در زمینه های هسته ای، سلول‌های بنیادی، نانو، فناوری زیست محیطی و دیگر عرصه ها باید تکمیل شود و برای تکمیل و تعمیم این پیشرفتها به همه رشته ها، باید یک چرخه و منظومه علمی بهم پیوسته ایجاد شود.
جهت دهی آموزش، پژوهش، فناوری؛ و نوآوری به سمت حل مشکلات و رفع نیازهای واقعی و اقتضائات کشور و نوآوری در مرزهای دانش برای تحقق مرجعیت علمی ؛ تربیت و توانمندسازی سرمایه انسانی با تاکید بر پرورش انسان های متقی و شایسته، کارآفرین، خودباور، خلاق، نوآور و توانا در نقش عامل اصلی توسعه علم، فناوری و نوآوری در کشور متناسب با ارزش های اسلامی و نیازهای جامعه از وظایف و تکالیف مراکز دانشگاهی و همه دانشجویان است.
باید به جایی برسیم که اندشمندان دنیا روزانه منتظر یک حرف جدید از ایران باشند و ایران را به عنوان یک الگوی متعالی از اندیشه‌های متعالی و برنامه ریزی‌های انسانی و عمل انقلابی تبدیل کنیم.
دانشگاه کارآفرین به جای دانشگاه آموزش محور
دانشگاه آموزش محور باید جای خود را به دانشگاه کارآفرین بدهد و سند راهبردی توسعه نظام آموزشی و پژوهشی باید مسیر تحول به سمت نظام کارآفرینی بدهد.
این تحول مورد نیاز جامعه است و باید فرهنگ کارافرینی را در همه ارکان اجتماعی گسترش دهیم به ویژه اینکه به سمت اقتصاد خصوصی می رویم.
دانشگاه های نسل اول باید جای خود را به نسل دوم و حتی نسل سوم بدهد که نسل دوم نسل دانشگاه های پژوهشی و نسل سوم دانشگاه های کارآفرین است چون استادان و دانشجویان را برای راه اندازی کسب و کار توانمند می کند و به نیازهای بازار کار پاسخ مطمئنی خواهد داد.
اگر می خواهیم متناسب با ظرفیت نیروی انسانی و نیاز جوانان مستعد کشور حرکت کنیم باید تعادل و ارتباط با جامعه و دانشگاه برقرار شود.
صالحی تاکید کرد: در اقتصاد دولتی محور بازار اشتغال هم دولتی است و هر چقدر در بازار دولتی تحصیلات بیشتری داشته باشیم، حقوق بیشتری می گیریم اما امروزه دیگر نباید به استخدام دولتی امیدوار بود و اگر از دانشگاه های آموزش محور به سمت دانشگاه های کارآفرین حرکت کنیم اقتصاد مولدی خواهیم داشت.

منبع : اقتصاد ایران

بدون دیدگاه

نظرات بینندگان

نظرات بینندگان

پر کردن قسمت ستاره الزامی میباشد.