10 بهمن, 1394
یک اقتصاددان

خرید ۱۱۸ هواپیما با ابلاغیه برنامه ششم مغایر است

شرکت های اروپایی بیشتر به دنبال یک بازار برای فروش کالاهای خود بوده و احتمال اینکه بخواهند تکنولوژی های خود را وارد ایران کنند بسیار بعید است.

بیژن عبدی اقتصاددان و استاد دانشگاه، درباره نتایج سفرهای دولت یازدهم به اروپا به خبرنگار تراز گفت: دولت یازدهم بعد از اجرای برجام، شروع به بستن قراردادهای نمایشی با شرکت های خارجی کرده است که نمونه آنها در سفر رئیس جمهور به اروپا قابل مشاهده است.

وی افزود: شرکت های اروپایی بیشتر به دنبال یک بازار برای فروش کالاهای خود بوده و احتمال اینکه بخواهند تکنولوژی های خود را وارد ایران کنند بسیار بعید است. عبدی تصریح کرد: مگر اینکه ما مانند ماجرای خودرو در سال های گذشته، سر خودمان را کلاه گذاشته و شرکت هایی مانند پژو با تغییر پلت فرم خود و با شکل یا نام جدیدی وارد بازار فروش ایران شوند.
این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار داشت: قطعا ایجاد خط تولید در ایران و مونتاژ خودروهای خارجی را نمی توان تولید ملی یا سرمایه گذاری مشترک دانست. چرا که این شرکت ها به واسطه وجود بازار ۸۰ میلیونی و انرژی ارزان برای تولید محصولات خود به ایران آمده و هر زمان که مشکلی برایشان پیش بیاد بساط خود را جمع کرده و مانند ماجرای پژو در دوران تحریم از ایران خواهند رفت.
وی با اشاره به کسانی که می گویند اگر کشور با شرکت های اروپایی سرمایه گذاری مشترک داشته باشد این کشورها دیگر به سمت تحریم ما نخواهند نرفت تصریح کرد: بر اساس تجربه ما در گذشته، چنین ادعاهایی واقعیت و اعتبار نداشته و حداقل شرکت های خودروساز در گذشته به تعهدات خود پایبند نبوده و عموما تابع مسائل سیاسی بوده اند.
این استاد دانشگاه با اشاره به ابلاغیه برنامه ششم توسعه توسط مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد: در این ابلاغیه با اینکه موضوع اولویتِ ‌بخشِ ریلی در توسعه حمل و نقل کشور مورد تاکید قرار گرفته است اما در کمال تعجب می بینیم که دولت در اولین اقدام خود به سمت خرید بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما رفته است. وی افزود: متاسفانه به اندازه ای که دولت برای خرید هواپیما با شرکت های هوایی وارد مذاکره و اقدام عملی شده است به حمل و نقل ریلی توجهی صورت نگرفته است. عبدی در ادامه توضیح داد: ضمن اینکه فقط خرید این هواپیماها مدنظر بوده و خبری از بحث ساخت، تعمیر و نگهداری و قطعه سازی نیست.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: بسیاری از مشکلات هواپیماهای موجود در سال های تحریم تحت عنوان اورهال کردن در داخل کشور صورت می گرفت که انتظاراست در قراردادهای جدید کمی جدی تر به این موضوع پرداخته شود. وی درباره اهمیت این موضوع به تراز گفت: ما باید با تاکید بر این مسائل به مرور دارای سهم و توانمندی های بیشتری در این زمینه شده و یک سری از تعمییرات هواپیماها که جزیی تر است توسط خودمان صورت پذیرد تا هم متخصصین ما دارای تجربه شده و هم باعث آشنایی بیشتر آن ها با این تکنولوژی ها شود.
عبدی اظهار داشت: با توجه بیشتر به این امور، به مرور زمان باید بتوانیم به سمت بومی سازی این هواپیماها حرکت کنیم اما حداقل من در جایی ندیده و نشنیده ام که آقای آخوندی تا به امروز به این موضوع اشاره کرده باشند. وی در خاتمه افزود: وزارت راه و شهرسازی بیشتربه دنبال جذب شرکت های هواپیمایی برای وود به بازار ایران و تاسیس دفتر و شرکت در ایران است که طبیعتا هیچ کدام از این موارد ربطی به تولید و حمایت از تولید ملی ندارد.

منبع : تراز

بدون دیدگاه

نظرات بینندگان

نظرات بینندگان

پر کردن قسمت ستاره الزامی میباشد.