23 شهریور, 1394

گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی

در حال حاضر یکی از دغدغه‌های اصلی جریان دانشجویی، تعیین نسبت میان خود و موضوع اقتصاد مقاومتی است. اینکه چگونه می‌توان به پیشرفت این گفتمان کمک نمود و در این میان نقش جریان دانشجویی چه می‌تواند باشد و تشکل‌های فعال دانشجویی چه کارهایی را می‌توانند انجام دهند.

در حال حاضر یکی از دغدغه‌های اصلی جریان دانشجویی، تعیین نسبت میان خود و موضوع اقتصاد مقاومتی است. اینکه چگونه می‌توان به پیشرفت این گفتمان کمک نمود و در این میان نقش جریان دانشجویی چه می‌تواند باشد و تشکل‌های فعال دانشجویی چه کارهایی را می‌توانند انجام دهند.

قدم اول تبیین موضوع

به طورطبیعی گام اول گفتمان‌سازی،‌ تبیین درست و دقیق اقتصاد مقاومتی است. برای آنکه مفهومی به گفتمان اصلی جامعه تبدیل شود، نیازمند تبیین شدن تمام ابعادش می‌باشد. مرحله تبیین کردن برای ایجاد درکی درست از آن مفهوم در جامعه ضروری است. لذا انجام فعالیت‌هایی که منجر به تبیین شدن مفهوم اقتصاد مقاومتی می‌شود اهمیت می‌یابد. نکته‌ای که باید گروه‌های دانشجویی به آن توجه داشته باشند این است که به دلیل شرایط خاص کنونی، نباید پتانسیل دانشجویان صرف کارهای موازی و تکراری شود و به عبارت دیگر، چرخ را دوباره اختراع کنند. برای همین لازم است تا هرگروه دانشجویی که تمایل دارد در حوزه تبیین اقتصاد مقاومتی فعالیت کند، اطلاعات مناسبی از فعالیت‌های صورت گرفته در کشور را جمع‌اوری کند و از نتایج آنها مطلع شود تا حداکثر استفاده از آنها را داشته باشد.

در این حوزه همایش های مختلفی در کشور برگزار می شود اما جای سایتی که به صورت جامع به موضوع اقتصاد مقاومتی بپردازد خالی است.

نکته دیگری که باید گروه‌های دانشجویی فعال در این عرصه به آن توجه داشته باشند، دور شدن از کلیات و کلی گویی است. نباید اقتصاد مقاومتی را در حد یک مفهوم کلی دید. باید تلاش نمود تا آن را به بخش‌های مختلف تقسیم نمود و گام به گام در عرصه تبیین جلو رفت تا به یک نظام مفهومی مناسب رسید. به عبارت دیگر اگر تلاشی برای تبیین می‌خواهد صورت پذیرد نباید در حد مفهوم کلی اقتصاد مقاومتی بماند، بلکه باید به حوزه‌های تحصصی‌تر ورود نماید. حوزه‌های مختلفی است که نیازمند تبیین شدن اقتصاد مقاومتی در آنها می‌باشد. حوزه‌هایی همچون کشاورزی، توسعه منطقه‌ای، مخابرات، فضای مجازی، مسکن و …

قدم دوم : شناخت،رصد و مطالبه گری

به طور طبیعی در مرحله تبیین اقتصاد مقاومتی، مسایل اصلی آن نیز برای دانشجویان مشخص خواهد شد. مسایلی که ناظر به صحنه واقعیت بیرونی است و مابه‌ازای واقعی دارد. این مسایل که بیشتر آنها نیز مسایل تاریخی اقتصاد ایران می‌باشند، نیازمند مطالبه‌گری و رصد دایمی است.

برای مثال توجه به حوزه مهم و راهبردی کشاورزی،‌ یکی از مسایل مهم اقتصاد مقاومتی است. پس اگر کسی بخواهد در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی فعالیت کند، یکی از کارهایی که می‌تواند انجام دهد، شناخت مسایل مهم حوزه کشاورزی و پیگیری آنها می‌باشد.

با قاطعیت می‌توان گفت که اگر مطالبه‌گری در اقتصاد مقاومتی صورت نپذیرد،‌ در صحنه واقعی کشور تحولی صورت نخواهد پذیرفت. در نتیجه مطالبه‌گری گامی مهم در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی خواهد بود که فقط از عهده گروه های دانشجویی بر می آید.

منظور از پیگیری صرف رصد اخبار و تحولات نیست که این کار نیز لازم است اما کافی نیست. یک تشکل دانشجویی برای اثرگذار بودن در اقتصاد مقاومتی باید مسایل آن را به خوبی بشناسد، یکی از مسایل مهم را با توجه به ملاک‌های خود برگزیند، آن را عمیق‌تر از معمول رسانه‌ها بفهمد و جریان مطالبه‌گری از نهادهای مسئول مرتبط با آن مساله را ایجاد نماید. یک تشکل دانشجویی باید بداند که قرار نیست از صفر تا صد تحقق اقتصاد مقاومتی را او انجام دهد. بلکه نهادهایی در کشور وجود دارند که وظیفه‌شان حل مسایل بوده است. در نتیجه کارویژه مهم جریان دانشجویی مطالبه‌کردن مستمر از این نهادهاست. آنها باید بتوانند مسایل مورد نظر خودشان را به گفتمان تبدیل نمایند و نهادهای مرتبط را مجاب نمایند تا در این مسیر گام بردارند. همچنین با رصد مستمر تحولات مربوط به آن مساله، پیگیر تحقق کامل آن باشند.

صبر لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی

مساله مهم این است که چه اتفاقی باید رخ دهد تا اقتصاد مقاومتی تبیین شده در صحنه بیرونی و در فضای کشور تحقق یابد؟

همانطور که از اسم اقتصاد مقاومتی پیداست، تحقق آن نیز نیازمند صبر و استقامت است و به راحتی امکان پذیر نخواهد بود. نباید انتظار داشت که تنها با تبیین شدن اقتصاد مقاومتی، شاهد ایجاد تحولات عمیق در ساختارهای اقتصادی کشور باشیم. چرا که تمامی صاحب‌نظران این حوزه متفق القول بر این باور هستند که برای رسیدن به ساختار مطلوب اقتصاد مقاومتی، نیازمند متحول شدن ساختارهای بیمار و ایرادات اقتصادی فعلی هستیم.

این کار یعنی سخت بودن و به احتمال زیاد مقاومت نمودن ساختار سنتی در مقابل تحول. پس می‌توان گفت که نباید اقتصاد مقاومتی را در مرحله تبیین نگه داشت، چرا که هیچ اتفاق مبارکی در صحنه واقعیت اتفاق نخواهد افتاد و اگر اتفاقی در صحنه واقعی کشور نیفتد، آن گفتمان ذبح خواهد شد.

مرحله بعد از تبیین، شناخت مسایل و مطالبه‌کردن آن‌ها از نهادهای مسئول است. مطالبه‌گری سبب خواهد شد که تبیین نیز عمیق‌تر شود و شناخت دانشجویان از واقعیات کشور عمیق‌تر شود. پس نکته راهبردی در نسبت میان جریان دانشجویی و اقتصاد مقاومتی، پیوند زدن میان تبیین مفهومی و مطالبه‌گری مسایل آن است.

بدون دیدگاه

نظرات بینندگان

نظرات بینندگان

پر کردن قسمت ستاره الزامی میباشد.