3 آبان, 1394
رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل :

بازار گوشت ایران در انحصار برزیل

رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل گفت: بازار گوشت ایران در انحصار برزیل است و ۸۰۰ یورو گران‌تر از سایر کشورها به ایران می‌فروشد؛ واسطه‌های مختلف هم به این کار دامن می‌زنند. بازار مصرف ۸۰ میلیونی در اختیارشان گذاشتیم هیچ امتیازی نگرفتیم.

میرقاسم مؤمنی، با بیان اینکه وزرای توسعه صنعت و تجارت خارجی، معادن و انرژی برزیل به همراه هیأت ۵۰ نفره از فعالان اقتصادی و تولیدی برزیل امروز به کشور آمده‌اند تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری را بررسی کنند، گفت: در مبادلات تجاری با این کشور و کشورهای دیگری که در ماه‌های گذشته به ایران آمده‌اند،مسئولان نباید  بازار ۸۰ میلیونی ایران را به راحتی دراختیار آنان قرار دهند.

رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل تصریح کرد: در مناسبات سازمان توسعه تجارت جهانی، رسم بر این است زمانی که دولت‌ها بازار کشور را دراختیار دیگران قرار می‌دهند، باید امتیاز خاصی بگیرند، اما این مسئله در کشور ما برعکس شده است.وی افزود: در حالی که بازار ایران مونوپل صادرات گوشت برزیل شده است، این کشور هیچ‌گونه امتیازی را به صادرکنندگان کشور ما نمی‌دهد، در کنار آن، مسئولان کشور هم بدون ایجاد تنوع واردات از کشورهای دیگر، به بازار صرف مصرف‌کننده محصولات برزیلی به ویژه گوشت بدل شده‌اند.

وی با بیان اینکه ایران سالانه ۴۰۰ میلیون دلار گوشت از برزیل وارد می‌کند، گفت: در مقابل، این کشور هیچ‌گونه کمکی به صادرکنندگان ما نمی‌‌کند. برزیل تعرفه‌های گمرکی را طوری تنظیم کرده که امکان صادرات ما برای آن کشور بسیار پایین است.

به گفته مؤمنی، حجم صادرات ایران به برزیل بسیار پایین است به طوری که براساس آمار در سال ۲۰۱۴ میزان صادرات ایران به برزیل ۷۶ میلیون دلار بوده در حالی که واردات از این کشور به ۳۳۷ میلیون دلار رسیده ؛ یعنی حجم واردات ما ۵ برابر صادرات بوده است. همچنین در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۵ صادرات ایران به برزیل حدود ۳.۷ میلیون دلار بوده اما میزان واردات ما از این کشور ۲۱۵ میلیون دلار شده است.

برزیل گوشت را ۸۰۰ یورو گرانتر به ایرانه می‌فروشد

وی با بیان اینکه برزیل گوشت صادراتی به ایران را ۸۰۰ یورو در هر تن گرانتر از کشورهای دیگر به ایران می‌فروشد، گفت: هر تن گوشت برزیلی ۴ هزار یورو به ایران فروخته می‌شود، که قیمت که به کشورهای دیگر می‌دهد ۳۲۰۰ یورو  است.این در حالی است که علی‌رغم افزایش ارزش دلار و کاهش ارزش رئال هیچ‌گونه تغییری در نرخ گوشت ایجاد نمی‌دهد.

رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل گفت:در عین حال، قیمت گوشت را آنها تعیین می‌کنند و جالب است با آگاهی از زمان تقاضای بالا در کشور نظیر ایام محرم یا ماه رمضان این قیمت‌ها را بالا می‌برد و در این میان تعدادی واسطه هم به نفع آنها عمل می‌کند.

وی گفت: این سؤال را باید از دولت پرسید که چرا با اتخاذ تدابیر و تنوع در بازارهای صادراتی، مانع سوءاستفاده کنندگان در این زمینه نمی‌شوند؟

وی تأکید کرد  باید نوع مذاکرات و تعاملات طوری باشد تا تراز بازرگانی ما با این کشور بهتر شود و اینطور نباشد که ایران به عنوان بازار مصرف برزیل به حساب بیاید. درباره تعرفه‌های گمرکی باید صحبت شود و راه را برای صادرات محصولات ایرانی به برزیل نیز باز کنند.

مؤمنی گفت: متأسفانه در برخی رسانه‌ها درباره حجم صادرات مابین کشور اغراق می‌شود و آن را بسیار بزرگنمایی می‌کنند، در حالی که با استناد به آمارهای گمرک، حجم صادرات ما به این کشور بسیار پایین‌تر است.

رئیس انجمن دوستی ایران و برزیل همچنین گفت: متأسفانه طی ماه‌های گذشته، سفرهای تجاری که به ایران شده است، سود آنچنانی برای کشور نداشته و آنها با هدف بازار بزرگ مصرف ۸۰ میلیون نفری به ایران سفر می‌کنند و مسئولان ما باید بتوانند امتیازات بهتری از آنها بگیرند.

منبع : فارس

بدون دیدگاه

نظرات بینندگان

نظرات بینندگان

پر کردن قسمت ستاره الزامی میباشد.