4 دی, 1395

مزیت شبکه‌سازی در کسب‌وکارهای خانگی

هزینه کم راه‌اندازی یک کسب‌وکار خانگی و مهم‌تر از همه بی‌نیازی آن از اجاره‌جا و مکان، باعث شده این روزها شاهد افزایش اطلاعیه‌ها و اعلامیه‌هایی در سطح شهر از سوی افرادی باشیم که تولیدات خانگی دارند.

ورود محصولات کسب‌وکارهای خانگی به نمایشگاه‌ها و مکان‌های عمومی وحتی قرارداد آنها با برخی از رستوران‌ها نیز بازار کاسبی شاغلان این دسته از مشاغل را داغ کرده است. گرچه به‌ظاهر شاید عمده افراد فعال در این حوزه زنان باشند اما بحث مشاغل خانگی که پیش می‌آید، این مشاغل مجموعه‌ای از یک خانواده هستند که می‌تواند در آن زن، جوان، مرد و حتی فامیل هم دخیل باشند. از طرفی به اعتقاد و باور کارشناسان، رکود اقتصادی و هزینه‌های زیادی که مردم بابت انجام یک کار و فعالیت اقتصادی پرداخت می‌کنند، باعث شده برخی از افراد به سمت خانه روی آورده یا حداقل درصورت نبود مشتری زیان کمتری برای تولیدات خود ببینند.

مشاغل خانگی از جمله کسب‌وکارهای خرد است که براساس آمارهای موجود در برخی از اقتصادهای توسعه یافته جایگاه پررنگی را به خود اختصاص داده است. از اینرو لازم است در رابطه با این مشاغل چند مساله را مورد توجه قرار دهیم. این نوع کسب‌وکارها چه اهمیتی دارند و جایگاه آنها در اقتصاد چیست؟ دلیل افزایش گرایش مردم به سمت این کارها چیست؟ چگونه می‌توان از پله این مشاغل به ترقی و پیشرفت مادی دست پیدا کرد؟

طبق گفته کسانی که مشاغل خانگی راه‌اندازی کرده‌اند  بسته به نوع شغل برای این کار باید از چندین مرحله آموزشی گذشت؛ ۱٫ آشپزی. ۲٫ یادگیری صنایع دستی. ایجاد و تدوین یک آگهی‌نامه. ۳٫ جذب اعتماد مشتریان و ایجاد بازار. ۴٫ یاد گرفتن شیوه‌های فروش. ۵٫ بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی. ۶٫ استفاده از تکنولوژی و ترکیبات نوآورانه در محصولات.

احمد قاسمی، کارشناس اقتصادی با اشاره به جایگاه کسب‌وکارهای خانگی در اقتصاد امروز می‌گوید: امروزه گرایش زیادی به سمت مشاغل خانگی به دلایل زیر ایجاد شده است: ۱- گسترش شهرها و سختی تردد در آنها ۲- توسعه شبکه‌های ارتباطی و امکان تعاملات مجازی ۳- ایجاد زمینه‌های گسترده در ارتباط با مشتریان ۴- توسعه مشاغل نو مورد نیاز مشتریان که از طریق شبکه مجازی قابل دسترسی است ۵- گسترش مشاغل خدماتی به بیش از ۸۵ درصد از حجم مشاغل موثر و مفید در دنیا ۶- توسعه مدل‌های خوشه کسب‌وکار به‌جای تمرکز بر تولید کالا و خدمات ۷- افزایش سطح دانش و انتظارات تولید‌کننده و مصرف‌کننده ۸- بهره‌گیری از مدل مدیریت پروژه در فعالیت‌های اداری یا گروهی و تجزیه پروژه به پروژه‌های کوچک‌تر و مدیریت نرم‌افزاری تجمیع پروژه‌های کوچک و کنترل آنها به‌صورت شبکه‌ای. اینها نمونه‌هایی از دلایل گرایش به‌سمت مشاغل خانگی است که در دنیا به‌عنوان زمینه‌های شغلی جذاب به‌شدت درحال توسعه است. در اهمیت این موضوع تردیدی وجود ندارد ولی آن را با مشاغل خرد یا خانگی داخل کشور که در آنها دو مزیت اصلی زیر وجود ندارد، نباید اشتباه گرفت ۱- در ایران مشاغل خانگی دارای تعریف و شبکه به‌هم پیوسته از بازار و تامین مواد اولیه و فروش و تولید نیست ۲- در ایران زمینه‌های مشاغل نو که در مشاغل خانگی بیش از یک میلیون عنوان شغل را شامل می‌شود، ایجاد نشده است. این در حالیست که در ایران کمتر از ۳ هزار عنوان شغل موجود در جهان وجود دارد که بخش عمده آن، قابلیت‌های مختص کار در منزل را دارد.

مشاغل خانگی از جمله مشاغل مرتبط با آموزش، فرهنگی و هنری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، برند‌سازی‌ها، مشاوره‌ها و خدمات مدیریتی، بازار و فروش، پژوهشی و مجلات، کتاب و نشر و  ده‌ها هزار عنوان دیگر امکان حضور در کشور را دارند مشروط به وجود برنامه استراتژیک تعریف شده در این زمینه که کار‌ها را به‌صورت یک پروژه واحد تعریف کند و آن پروژه واحد به صدها پروژه زیرگروه تعریف شود و در پروژه اصلی ترکیب، اجرا و ارزیابی شود. در ایران حجم مشاغل خرد مدیریت نشده بیش از ۸۹ درصد اقتصاد را به خود اختصاص داده است درحالی که در دنیا حجم این نوع کسب‌وکار کمتر از ۷ درصد است و به‌جای آن کسب‌وکارهای خوشه‌ای و شبکه‌ای و خرد مدیریت شده سهم عمده‌ای از کسب‌وکارها را در جهان به‌ خود اختصاص می‌دهند.

منبع : اقتصاد آنلاین

مطالــــب مرتبط
بدون دیدگاه

نظرات بینندگان

نظرات بینندگان

پر کردن قسمت ستاره الزامی میباشد.