1021891
10 آبان, 1395

قراردادهای جدید نفتی صد برابر برجام برای کشور آسیب زا است!

حجت الله عبدالملکی اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) بر لزوم تبدیل فرهنگ مصرف کالای داخلی به یک گفتمان تأکید کرد.

حجت الله عبدالملکی اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) بر لزوم تبدیل فرهنگ مصرف کالای داخلی به یک گفتمان تأکید کرد.

وی که در سالن اجتماعات زیارتگاه امامزاده سیدحمزه(ع) کاشمر با موضوع اقتصاد مقاومتی سخن می گفت اظهار داشت: مشکل اصلی اقتصاد کشور ما، تحریم های خارجی نیست بلکه مشکل اصلی ما برخی عملکردهای اشتباه در داخل کشور چه از جانب مسئولان و چه از جانب مردم است.
عبدالملکی ادامه داد: یکی از معضلاتی که در کشور ما اقتصاد و تولید را با چالش مواجه کرده است خرید کالای خارجی به جای کالای داخلی است که عوامل متعددی دارد و از جمله عوامل آن، گستردگی تبلیغات کالاهای خارجی است.
وی که دبیری شورای اقتصاد سازمان صدا و سیما را هم بر عهده دارد خاطرنشان کرد: ما با تبلیغات کالای خارجی در صدا و سیما مخالف هستیم و اعلام هم کرده ایم چون کار تبلیغات این است که اجازه فکر کردن را از مشتری بگیرد و در واقع او را فریب بدهد.
این استاد دانشگاه افزود: یکی دیگر از عوامل خرید کالای خارجی در کشور ما غفلت مردم است به این معنی که در هنگام خرید دقت نمی کنیم و فروشنده به خاطر سود بیشتر خود، برای ما کالای خارجی می آورد و ما بعد متوجه می شویم که به عنوان مثال حتی مسواک خود را هم خارجی خریده ایم!
عبدالملکی تصریح کرد: سود بازرگانی کالاهای خارجی در ایران ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است که این مبلغ از نصف بودجه دولت هم بیشتر می شود و لذا طبیعی است که واردکننده، عمده فروش و حتی خرده فروش هم برای سود خود اصرار بر فروش کالای خارجی داشته باشند ولی ما باید در هنگام خرید تأکید کنیم که به ما کالای داخلی بدهید.
وی ادامه داد: ۵۰ درصد کالاهای وارداتی ما کالاهایی است که به لحاظ اقتصادی، واردات آن ها هیچ منطقی ندارد یعنی مشابه داخلی آن با کیفیت و قیمت مناسب وجود دارد و هیچ نیازی به خرید کالای خارجی آن نیست.
این اقتصاددان با تأکید بر لزوم گفتمان سازی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور افزود: یکی از لوازم تحقق اقتصاد مقاومتی، ترویج مطالبه گری یا همان امر به معروف و نهی از منکر اقتصادی است و باید بدانیم که تا این امر به معروف و نهی از منکر نباشد، اقتصاد مقاومتی هم محقق نخواهد شد و در این مسیر باید همه را مد نظر قرار داد یعنی ما باید از رییس جمهور، فرماندار، استاد دانشگاه، حوزه علمیه، کارگر، خانه دار، معلم، دانش آموز و همه اقشار جامعه بخواهیم که در راستای اقتصاد مقاومتی گام برداند.
عبدالملکی افزود: در امر به معروف و نهی از منکر اقتصادی باید دو قاعده را رعایت کرد؛ یکی آنکه این کار از سر دلسوزی باشد و دیگر آنکه از خودمان شروع کنیم تا تأثیرگذار باشد.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال در استان البرز یک شرکت آمریکایی انگلیسی کارخانه تولید دخانیات راه اندازی کرده است و تعداد زیادی از کارگران ایرانی بیکار شده اند و حالا حرف ما این است که دخانیات بد است اما اگر هم قرار است باشد حداقل ایرانی باشد تا کارگر ایرانی مشغول به کار شود ولی متأسفانه هیچ کس صدایش درنمی آید!
این استاد دانشگاه ادامه داد: همین که در کشور ما امر به معروف و نهی از منکر اقتصادی وجود ندارد باعث می شود که قراردادی مانند AFTF بسته شود که صد برابر برجام برای ما آسیب دارد و بر اساس آن باید نهادهای انقلابی داخلی را تحریم کنید، اطلاعات خود را به آن ها بدهید و … و حالا این ها را دولت ما رفته و تعهد کرده است و تا دسامبر ۲۰۱۷ هم امضا خواهد کرد.
وی تصریح کرد: وقتی ما می نشینیم و چیزی نمی گوییم این گونه تعهدات صورت می گیرد.
عبدالملکی همچنین بر لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی در جبهه سیاسی هم تأکید کرد و اظهار داشت: انتخاب های سیاسی ما هم باید در راستای اقتصاد مقاومتی باشد ولی شاهد هستیم که در نظرسنجی ها، اکثریت مردم می گویند که اقتصاد مقاومتی و ضرورت آن را قبول دارند ولی همین مردم گاه دولت و مجلسی را انتخاب می کنند که اعتقاد چندانی به اقتصاد مقاومتی ندارند و لذا در انتخاب های خود هم باید دقت کنیم.
وی گفت: در عرصه عمل و اجرا هم به هیچ کس نباید کاری داشته باشیم بلکه باید هر کسی اقتصاد مقاومتی را از خودش شروع کند.

منبع : راه دانا

بدون دیدگاه

نظرات بینندگان

نظرات بینندگان

پر کردن قسمت ستاره الزامی میباشد.