8 آبان, 1395

اقتصاد مقاومتی یک اقتصادی درون زا و حامی سرمایه و کار ایرانی است

یک مدرس دانشگاه گفت: استفاده حداکثری از امکانات درونی باعث رشد و شکوفایی اقتصاد مقاومتی است.

"اقتصاد مقاومتی" بعد از تحمیل تحریمات جدی اقتصادی غرب علیه ایران به وجود آمده‌ است و ناشی از فشار یست که جامعه را در مضیقه قرار می دهند، قدرت خرید کم می شود و موجب نابسامانی‌هایی در روند زندگی‌های فردی و اجتماعی و کند شدن رشد زیرساخت‌های کشور و… می‌شوند.

 

برخی از مردم اقتصاد مقاومتی و ریاضت اقتصادی را یکی می دانند و یا تصور می کنند اقتصاد ریاضتی یکی از شاخه های اقتصاد مقاومتی است در حالی که این دو اصطلاح کاملا متفاوت بوده و هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند و ریاضت اقتصادی در حالتی شکل می گیرد که  اقتصاد یک کشور دچار فروپاشی شود.

 

تحقق اقتصاد مقاومتی صرفاً با مشارکت مردمی امکان پذیر است و لاغیر. برای بالا بردن مشارکت مردمی باید از هر نوع فعالیت اقتصادی مردمی استقبال کرد. فضایی باید بر کشور و جامعه حاکم گردد که همه مردم خودشان را مولد در اقتصاد و شریک در پیشرفت و مقاومت کشور حس کنند و بر آن ببالند. باید فضایی به وجود آید که مردم عادی هر فعالیت تولیدی را که خود را در آن توانمند می بینند، انجام دهند.

 

برای بررسی امعنای اقتصاد مقاومتی و راهکار رشد اقتصاد مقاومتی در استان گفت و گویی با سید امین موسوی مدرس دانشگاه به شرح زیر صورت گرفت:

 

اقتصاد مقاومتی چیست؟

 

اقتصاد مقاومتی مجموعه ای از استراتژی هایی است که در شرایط تحریم تجویز می شود . در این استراتژی تمامی عوامل اقتصادی اعم از دولت،تولیدکنندگان و خانوارها وظایفی را عهده دار می شوند که اجرای آنها نه تنها آسیب پذیری اقتصاد در شرایط تحریم را به صفر می رساند بلکه باعث شکوفایی و رشد اقتصادی در شرایط مذکور نیز می شود.

 

حمایت از تولیدات داخلی، عدم وابستگی به نفت  و مدیریت مصرف  را می توان راهبرد های مردمی و دولتی برای شکوفایی اقتصاد در شرایط تحریم است.مقام معظم رهبری(دام ظلله) در دیدار با کارگزاران نظام،در زمینه ی مدیریت مصرف به عنوان یکی از استراتژی خای اقتصاد مقاومتی معتقدند:

 

« مسئله‌ی مدیریت مصرف، یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است؛ یعنی مصرف متعادل و پرهیز از اسراف و تبذیر. هم دستگاه‌های دولتی، هم دستگاه‌های غیر دولتی، هم آحاد مردم و خانواده‌ها باید به این مسئله توجه کنند؛ که این واقعاً جهاد است. امروز پرهیز از اسراف و ملاحظه‌ی تعادل در مصرف، بلاشک در مقابل دشمن یک حرکت جهادی است؛ انسان میتواند ادعا کند که این اجر جهاد فیسبیل‌اللّه‌ را دارد.یک بُعد دیگرِ این مسئله‌ی تعادل در مصرف و مدیریت مصرف این است که ما از تولید داخلی استفاده کنیم؛ این را همه‌ی دستگاه‌های دولتی توجه داشته باشند – دستگاه‌های حاکمیتی، مربوط به قوای سه‌گانه – سعی کنند هیچ تولید غیر ایرانی را مصرف نکنند؛ همت را بر این بگمارند. آحاد مردم هم مصرف تولید داخلی را بر مصرف کالاهائی با مارکهای معروف خارجی – که بعضی فقط برای نام و نشان، برای پز دادن، برای خودنمائی کردن، در زمینه‌های مختلف دنبال مارکهای خارجی میروند – ترجیح بدهند. خود مردم راه مصرف کالاهای خارجی را ببندند.

 

راهکار پیاده سازی درست اقتصاد مقاومتی در استان چیست؟

 

از انجا که اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد درون زا و حامی سرمایه و کار داخلی است در وهله ی اول باید فرهنگ خرید کالا و خدمات ایرانی جایگزین فرهنگ خرید اجناس خارجی شود چراکه افزایش تمایل خانواده ها باعث افزایش  تولیدات ملی وبه ارتقای سطح اشتغالزایی و تولید داخلی  منجر می شود.

 

زمانی به مقاومت و خوداتکایی اقتصادی می توانیم برسیم که خانواده های ایرانی با کاهش خرید کالاهای لوکس و تجملی به سمت خرید کالاهای اساسی و ضروری سوق داده شوند و این امر محقق نمی شود مگر سبک زندگی اسلامی در خانواده های ایرانی ترویج یابد.

 

بهره گیری از معارف اسلامی برای یافتن الگو ی صحیح مصرف نیز در این را موثر است چون آمار اسراف در ایران تاسف برانگیز است و باید در رشد دادن فرهنگمصرف صحیحح و کاهش فرهنگ اسراف و مصرف گرایی تلاش هایی  مناسبی صورت بگیرد.

 

ترویج فرهنگ کار و روزی حلال همواره در ایران اهمیت داشته است وبرای جهت دهی به آن باید فرهنگ رشد و کارآفرینی در تمام اقشار مورد توجه و آموزش قرار گیرد  البته این وظیفه مهم  تنها برعهده ی آموزش و پرورش  نیست و نیازمند همکار والدین،نظام آموزش عالی کشور و رسانه های ملی اسا.

 

لازم است فراموش نکنیم که خانواده ایرانی با حضور در عرصه ی جهاد و کوشش در تحقق سریع و بهتر اقتصاد مقاومتی نقش اساسی برعهده دارند و اقتصاد کشور را رقم می زنند.

منبع : مرصاد

بدون دیدگاه

نظرات بینندگان

نظرات بینندگان

پر کردن قسمت ستاره الزامی میباشد.