8 مهر, 1395

کاهش هزینه‌ها وارتقاء بهره‌وری مبنای اقتصاد مقاومتی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه توسعه صادرات اولویت نخست بخش کشاورزی در این استان است بر لزوم توجه به صادرات تأکید کرد.

مجتبی مزروعی در رابطه با برنامه ششم ابراز کرد: این برنامه در ادامه برنامه اقتصاد مقاومتی است و عمده برنامه‌های جهاد کشاورزی استان کاهش هزینه های تولید و ارتقاء بهره‌وری است. 

 

وی تصریح کرد: به رغم محدودیت‌های گذشته در بحث صادرات و بازرگانی از ابتدای امسال و بعد از رفع تحریمها با جدیت بیشتری به موضوع صادرات پرداخته شده است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی برنامه توسعه بازرگانی در ایجاد شرکتهای مدرن بازرگانی را با نگاه به توسعه صادرات نیازمند ملزوماتی دانست و افزود: بخش کشاورزی در ۱۰ سال اخیر محدودیت‌هایی داشته و مورد کم مهری واقع شد و همین امر توجیه اقتصادی فعالیت کشاورزی را کم کرد.

 

مزروعی بیان کرد: بر این اساس ایجاد سودهای کلان مقطعی برای تولیدکنندگان، وجود یک سری بازارها مانند حوزه ساخت و ساز و مؤسسات مالی و اعتباری سبب شد سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به حداقل برسد.

 

وی گفت: در این مقطع لازم است به بازسازی تمامی این موارد پرداخت که یکی از ملزومات آن حمایت از تشکل‌ها و مجموعه شرکت‌های تعاونی تولید و تعاون روستایی است.

 

مدیر کل جهاد کشاورزی استان تعطیلی بسیاری از شرکت‌های تعاونی روستایی را نیز از پیامدهای آسیب وارده به بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: به منظور حمایت از این بخش باید به فکر تأمین سرمایه و حمایت از تشکلهای غیردولتی بود.

 

مزروعی با بیان اینکه بافت موجود در تشکل‌ها همان سیستم مدیریتی سنتی است که اجازه بروز و ظهور تفکرات علمی و جدید را کمتر داده است بر تغییر نگاه‌ها و ایجاد یک تحول جدید در این بخش تأکید کرد.

 

وی ادامه داد: باید به توسعه بازرگانی در بخش کشاورزی با نگاه اقتصاد مقاومتی پرداخت و دستور کار تدوین شده در این مسیر ایجاد تحول و نگاه توأم با اعتماد به تشکل‌هاست.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه به مقام نخست خراسان رضوی در تولید گوشت قرمز و مقام نخست تا سوم این استان در تولید تخم مرغ، مرغ و لبنیات اشاره و بیان کرد: برای موفقیت در عرصه صادرات محصولات به کشورهای خارجی در گام نخست نیاز به دانش و همدلی است.

 

مزروعی با بیان اینکه بازرگانی صرفاً بحث صادرات نیست به ایجاد بازارهای محلی در بازاریابی اشاره کرد و افزود: اهمیت به بازارهای محلی و ارتباط حلقه‌های تولید و ایجاد زنجیره منسجم از تولید به مصرف یکی از ضروریاتی است که از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا در حالی کمبود مصرف شیر در جامعه وجود دارد که شیر تولید شده بر روی دست دامداران مانده و کارخانه‌داران نیز برخورد شایسته‌ای با تولیدکنندگان شیر ندارند، بازارهای محلی باید زمینه را برای بالا بردن مصرف تولیدات خود فراهم کنند.

 

وی با اشاره به بالا بودن هزینه‌های تولید در کشور افزود: نرخ شیر، گوشت و مرغ در ایران از بسیاری کشورها بالاتر است که از موانع صادرات محسوب می شود.

 

مدیر تنظیم بازار و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش بازرگانی گفت: از جمله مهمترین اقدامات در دست انجام تدوین سند توسعه صادرات کشاورزی استان، حضور فعال در نمایشگاه‌های خارجی و پذیرش و اعزام هیأت‌های تجاری به صورت مستمر است.

 

فارس نوشت : محمدرضا جوادی با بیان اینکه ۳۵ درصد صادرات محصولات در خراسان رضوی به بخش کشاورزی اختصاص دارد و به ویژه ۱۰ درصد صادرات استان در حوزه دام و طیور است بر لزوم توجه به صادرات حرفه ای در استان تأکید کرد.

 

وی در پایان افزود: به همین دلیل شرکت هلدینگ مدیریت صادرات بخش کشاورزی خراسان رضوی تأسیس شده و هم اکنون در مرحله عضوگیری است.

منبع : فارس

بدون دیدگاه

نظرات بینندگان

نظرات بینندگان

پر کردن قسمت ستاره الزامی میباشد.