5 مهر, 1395

حساسیت نقش بانوان در تحقق اقتصاد مقاومتی بیشتر از مردان است

کارشناس ارشد علوم اقتصاد گفت: بانوان در تحقق اقتصاد مقاومتی نقشی مهم و حساس‌تر نسبت به آقایان دارند زیرا بر اساس سنت‌های قدیمی که از دیرباز تا کنون فضای جامعه اسلامی کشور ایران را رفگرفته و هنوز آثار آن به جا مانده است مرد وظیفه تامین مخازج زندگی را بر عهده داشته و بانوان نیز وظیفه اداره امور خانه و خانواده را دارند.

اقتصاد مقاومتی واژگانی آشنا و ملموس که مقام معظم رهبری به منظور ایستادگی در برابر نقشه‌های شوم قدرت‌های منفی دنیا نخستین بار در دیدار با کارگران از آن رونمایی کرد. بنا بر فرموده ایشان این واژگان به معنای زندگی در فقر و فلاکت نیست بلکه با تکیه بر آن  می‌توان به اقتصادی پویا و مقابله به مثل با قدرت‌های منفی جهان دست یافت.

در این واژگان معانی متفاوت و متعددی نهفته است که یکی از آنها حمایت از تولید ملی است. یعنی از طریق خرید و فروش کالاهای داخلی که توسط نیروهای مستعد، جوان و کوشای ایرانی تهیه  و روانه بازار می‌شوند می‌توانیم به اقتصاد کشور کمک نموده و همچنین در ادامه به وضعیت بیکاری و رسیدن به اشتغال مناسب در سطح جامعه سامان بخشید. ایشان  نقش بانوان در تحقق اقتصاد مقاوتی را یکی از نقش‌های اصلی و بی بدیل عنوان کرده‌اند و برای این قشر از جامعه نیز مطابق با شرع و عرف نسخه‌هایی را نوشته‌اند.

برای تبیین هرچه بهتر نقش بانوان در ایجاد یک اقتصاد پویا و تحقق اقتصاد مقاومتی با فاطمه جمشیدی  کارشناس ارشد علوم اقتصاد به گفت‌وگو نشستیم. به عقیده ایشان  بانوان در تحقق اقتصاد مقاومتی نقشی مهم و حساس‌تر نسبت به آقایان دارند زیرا بر اساس سنت‌های قدیمی که از دیرباز تا کنون فضای جامعه اسلامی کشور ایران را فراگرفته و هنوز آثار آن به جا مانده است مرد وظیفه تامین مخازج زندگی را بر عهده داشته و بانوان نیز وظیفه اداره امور خانه و خانواده را دارند.

وی افزود: مثالی تازه، کوتاه و عامیانه برای مخاطبان بیان می‌کنم.  یک سال تحصیلی دیگر آغاز شده است و بدون شک آماده سازی دانش‌آموز از زمان ورود به مدرسه تا موقع فارغ‌التحصیلی فقط در یک مقطع مثلا کلاس اول بدون هزینه نیست. این هزینه‌ها شامل خرید کتاب، دفتر، پوشاک، قلم و خودکار و سایر وسایل جانبی است.

جمشیدی ادامه داد: اگر مادر از همین ابتدای سال تحصیلی به جای خرید کالاها و لوازم و تحریر خارجی لوازم تحریر ایرانی خریداری کند نه تنها به نقش خود عمل کرده است بلکه آینده فرزند خود را برای سال‌های بعد و به عبارتی دیگر نسل‌های آینده تامین  کرده است. زیرا مادر  خانواده با خرید لوازم ایرانی از نه تنها از تولید داخل حمایت کرده است بلکه با این اقدام خود از ذخیره شدن کالاهای ایرانی در انبارها و بیکار شدن نیروها در شرکت‌های تولیدی جلوگیری کرده است.

وی نحوه تربیت فرزند را نیز یکی دیگر از نقش‌های مادران برای تحقق هرچه سریع‌تر برنامه‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: اگر تربیت فرزندان را به سه قسمت تقسیم کنیم و دو قسمت آن را برعهده والدین و قسمت دیگر را بر عهده نظام آموزش‌و پرورش در نظر بگیریم دوباره بیشتر نقش تربیت فرزند توسط پدر در واقع بر عهده مادران است و مادر باید از همین ابتدای سال تحصیلی فرزند خود را به گونه‌ای تربیت کند که ابتدا از تجمل گرایی پرهیز کرده و در وهله دوم موقع خرید بدون شک و تردید سراغ کالای ایرانی برود.

کارشناس ارشد علوم اقتصاد در پایان با اشاره به  مثال ” خواستن توانستن است” بیان کرد: تا زمانی که هر فردی در برابر جامعه احساس مسئولیت نکند بدون شک اقتصاد پویایی نخواهیم داشت و وضعیت صنایع و تولیدی‌ها نیز درمان نخواهد شد اما اگر عکس این موضوع رخ دهد شاید یک جوان بدون تحصیلات عالیه هم در کشور بیکار نماند.

منبع : بانو پرس

بدون دیدگاه

نظرات بینندگان

نظرات بینندگان

پر کردن قسمت ستاره الزامی میباشد.