25 شهریور, 1395

٩٠درصد کالاهای توزیع‌شده در بازاریابی شبکه‌‌ای خارجی است

در حالی امسال به نام اقتصاد مقاومتی نام‌گذاری شده و در راستای تحقق این مهم باید از تمامی ظرفیت‌های ایجادشده برای حمایت از تولید ملی استفاده برد که طی چند ماه اخیر، رشد فعالیت‌های شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای موجب شده‌است این شرکت‌ها ضمن توزیع گسترده کالاهای خارجی در سطح شهر، شهروندان بسیاری را با وعده حقوق‌های میلیونی ماهانه، در این راه به خدمت بگیرند.

توزیع کالاهای خارجی
در این رابطه، دبیرخانه صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی گفت: گرایش شرکت‌ها در بازاریابی شبکه‌ای به معرفی و توزیع کالاهای خارجی ناشی از ضعف نظام توزیع و ساختارهای اقتصادی کشور است.فیروز ابراهیمی افزود: گرچه نظام توزیع مجازی و بازاریابی شبکه‌ای صرفه‌جویی در برخی هزینه‌های مصرف‌کننده را به همراه دارد، بررسی‌ها نشان می‌دهد حتی ١٠درصد از کالاهایی که از سوی شرکت‌های داخلی از طریق بازاریابی شبکه‌ای در خراسان توزیع می‌شوند به کالاها و برندهای شناخته‌شده ایرانی اختصاص ندارد.وی بیان داشت: از آنجا که ساختار نظام توزیع کالا در ایران معیوب است، بازاریابی شبکه‌ای کمکی به مصرف‌کننده نمی‌کند. وی گفت: اگر نظام توزیع در ایران مانند کشورهای توسعه‌یافته براساس ساختارهای اصولی شکل می‌گرفت، بازاریابی شبکه‌ای و متعاقب آن، بروز هرج‌‌و‌مرج در فضای مجازی در حوزه تجارت داخلی ضرورتی نداشت. ابراهیمی همه فرایندها را در بازاریابی شبکه‌ای دارای ایراد و ابهام ذکر کرد و گفت: پرسش این است که روند مالیات‌ستانی از این نوع فروش کالا در بازاریابی شبکه‌ای به چه صورت است یا اثبات درآمد این نوع بازاریابی برای نظام مالیاتی به چه شکل خواهد‌بود.

کاهش هزینه خرید کالاهای خارجی
همچنین کارشناس اقتصادی شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان) نیز با بیان اینکه رکود اقتصادی و رشد بیکاری موجب شده‌است بازار‌یابی شبکه‌ای کالاها در کشور رونق بگیرد، گفت: برخلاف هدف اولیه بازاریابی شبکه‌ای که کاهش هزینه توزیع است، امروز شرکت‌های فعال در این نوع بازاریابی تبدیل به شبکه موی‌رگی توزیع کالاهای خارجی و قاچاق شده‌‌اند.
طباطبایی افزود: بیشتر کالاهای توزیع‌شده در این نوع بازاریابی شامل مواد غذایی، پوشاک و لوازم آرایشی هستند، اما در این میان، سهم کالاهای داخلی در توزیع آن‌ها اندک است. وی تصریح کرد: توزیع مویرگی اجناس خارجی موجب می‌شود هزینه توزیع این اجناس در بازار کاهش بیشتری یابد، به طوری که خرید آن‌ها از نمونه مشابه داخلی مقرون‌به‌صرفه‌تر است. از این رو، شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در حال از بین بردن همین بازار حداقلی کالاهای داخلی هستند.
همچنین رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی صنایع خراسان‌رضوی نیز با بیان اینکه توزیع کالاهای خارجی در سال اقتصاد مقاومتی قابل‌‌قبول نیست، گفت: در شرایطی که تولید داخلی به دلیل رکود و افزایش مالیات و فشارهای بانکی تحت فشار است، نباید اقدامی انجام دهیم که بیشتر از این به تولید ملی لطمه‌ای بخورد.
دکتر شرکا افزود: به دلیل اینکه نگاه ما به اقتصاد مقاومتی مانند مسائل روزمره بوده و تلاش می‌کنیم قانون‌های عادی این مهم را محقق کنیم، نتیجه این می‌شود که هزینه تولید کالاهای داخلی به دلیل فراهم‌نبودن شرایط برای تولید، افزایش یافته و در این میان، افرادی نیز پیدا می‌شوند که با استفاده از بازاریابی شبکه‌ای، کالاهای خارجی را به صورت گسترده توزیع کنند.
وی با بیان اینکه وقتی کالای بی‌کیفیت تولید کنیم، مردم نیز به سمت کالاهای خارجی گرایش می‌یابند، گفت: چند دهه است که از تولید خودرو بی‌چون‌و‌چرا حمایت می‌کنیم، اما این مسئله موجب نشده که کیفیت خودروهای داخلی افزایش یابد.
شرکا ادامه داد:از این رو، بخشی از بازار به سمت خودروهای خارجی گرایش پیدا کرده‌است. درخصوص توزیع کالاهای داخلی نیز باید بسترهای تولید باکیفیت و ارزان ایرانی را فراهم کنیم تا شبکه توزیع مجبور شود کالای داخلی توزیع کند،‌ نه خارجی.
رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی صنایع خراسان‌رضوی با بیان اینکه تاکنون اقدامی برای تحقق اقتصاد مقاومتی صورت نگرفته‌است، گفت: با اینکه شش ماه از شروع سال می‌گذرد، خودمان را مشغول انتصابات و تعیین جانشین و معاون برای تحقق اقتصاد مقاومتی کرده، اما در عمل، هیچ کاری برای تحقق این مهم انجام نداده‌‌ایم.

منبع : شهرآنلاین

بدون دیدگاه

نظرات بینندگان

نظرات بینندگان

پر کردن قسمت ستاره الزامی میباشد.