16 شهریور, 1395

شفاف‌سازی اقتصادی اولویت اتاق بازرگانی در اجرای اقتصاد مقاومتی است

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه شفاف سازی اقتصادی اولویت اتاق بازرگانی در اجرای اقتصاد مقاومتی است، گفت: در این راستا ایجاد بسیج تجار در اتاق‌های بازرگانی موجب می‌شود تا فعالان بخش اقتصادی بهتر بتوانند در خدمت رشد اقتصادی کشور باشند و به کمک یکدیگر بیایند.

غلامحسین شافعی رئیس جدید اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با خبرنگار رازق در تشریح برنامه‌های اتاق بازرگانی در تحقق اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: یکی از اولویت‌های مهم اتاق بازرگانی برای تحقق اقتصاد مقاومتی، مردمی کردن اقتصاد کشور است.

وی با بیان اینکه ما در صحنه‌های اقتصاد کشور این تجربه را داریم که وقتی مردم وارد صحنه شوند، توفیقات بالا می‌رود، گفت: در ارتباط با توسعه اقتصاد کشور اگر بتوانیم اقتصاد را به مردم واگذار کنیم، اتفاقات بهتری نسبت به گذشته شاهد خواهیم بود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: واقعیت این است که توفیقات ما درباره اصل ۴۴ تا کنون مطابق انتظارات مقام معظم رهبری نبوده و به نظر می‌رسد که این اصل اساسی مورد غفلت واقع شده است.

در توانمندسازی بخش خصوصی غفلت شده است

به گفته شافعی اصل مهمی که در اجرای اصل ۴۴ از آن غفلت شده، توانمند سازی بخش خصوصی است و در این ارتباط، افزایش قدرت بخش خصوصی و وارد عرصه شدن آن به صورت جدی در دستور کار قرار نگرفته است.

شفاف سازی اقتصادی اولویت اتاق بازرگانی در اجرای اقتصاد مقاومتی است

وی تصریح کرد: اولویت دیگر اتاق بازرگانی برای تحقق اقتصاد مقاومتی، شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی در بخش خصوصی است و باید این اطمینان در کشور به وجود بیاید که در عرصه اقتصادی تمامی فعالیت‌ها به صورت سالم در حال انجام شدن است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با باین اینکه مقام معظم رهبری همواره بر اصل توجه به تولید داخلی تأکید زیادی داشته‌اند و دیگر اولویت اتاق بازرگانی نیز همین موضوع است، گفت: تا زمانیکه، فعالیت‌های مولد در کشور نسبت به فعالیت‌هایی مانند واسطه‌گری جذابیت بیشتری نداشته باشند، کمک به تولیدکنندگان داخلی نیز بی‌ثمر است.

تلاش در جذاب سازی بخش های تولیدی

وی با تأکید بر اینکه در وهله اول باید تلاش کنیم تا بخش‌های تولیدی را نسبت به سایر بخش‌ها جذابتر کنیم، تصریح کرد: جذابیت بیشتر تولید داخلی نسبت به مباحثی مانند واسطه‌گری و کارهای غیرمولد از اصول اقتصاد مقاومتی است و توجه به آن در دستور کار قرار خواهد گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اگر به مسائلی که بنده تصریح کردم به صورت جدی توجه نشود، دستاوردهای ما در عرصه اقتصادی کوتاه‌مدت خواهد بود و به اهداف درازمدت خود در این عرصه‌ها نمی‌رسیم.

شافعی با اشاره به  راهکارهای عملی در این حوزه، تصریح کرد: در وهله اول باید ببینیم که چه مسائلی باعث شده است تا فعالیت‌های مولد نسبت به کارهای واسطه‌گری جذابیت کمتری داشته باشند.

حذف قوانین مخل تولید و شناسایی خلاهای قانونی در دستور کار قرار گیرد

وی ادامه داد: مثلاً باید توجه ویژه به فضای کسب و کار کشور داشته باشیم و توجه به روان شدن کارهای تولیدی، حذف قوانین مخل تولید و شناسایی خلاهای قانونی در دستور کار قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه هزینه‌های مربوط به تأمین احتماعی، مالیات و تسهیلات بانکی عمدتاً بر هزینه نهایی تولید اثر می‌گذارد و باید به این موضوعات توجه ویژه داشته باشیم، گفت: کاهش هزینه‌های تولید در نهایت به قیمت پایین تولیدات داخلی و در نتیجه جذابیت بیشتر فعالیت‌های مولد در کشور منجر می‌شود و فضا برای رقابت با کالاهای خارجی فراهم می‌گردد.

وی درباره نگاه به خارج از کشور در عرصه‌های اقتصادی گفت: نمی‌توان این واقعیت را کتمان کرد که نگاه به خارج در عرصه‌های اقتصادی یک امر ضروری است و لازم است که در عرصه اقتصادی با دنیا تعامل داشته باشیم.

شافعی ادامه داد: البته باید در کنار تعامل با خارج از کشور، به تقویت بخش داخلی توجه جدی داشته باشیم و تولیدات داخلی زمانی می‌توانند با خارج از کشور رقابت کنند که فضا را برای این امر مهیا کرده باشیم و به اندازه کافی از آنها حمایت شده باشد.

ارتقا و رشد تولید داخلی در اولویت است

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: اولویت اول، ارتقا و رشد تولید داخلی است، امّا؛ نباید از تعامل با دنیا نیز غافل شد، در حال حاضر، یک شکاف تکنولوژیک بین تولید داخلی و خارجی در ایران به وجود آمده است و باید تلاش کنیم که این فاصله را از میان برداریم.

تجار باید به سمت ایجاد تشکل‌های اقتصادی ائتلافی گام بردارند

وی در پاسخ به سوالی درباره نقش بسیج تجار در اتاق‌های بازرگانی استانی گفت: در این ارتباط من بر یک موضوع تأکید دارم و آن این است که تجار و دیگر همکاران اقتصادی در کشور باید به سمت ایجاد تشکل‌های اقتصادی ائتلافی گام بردارند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در صورتیکه تشکل‌های مورد بحث به وجود بیایند، صدای بخش خصوصی رساتر می‌شود و رسیدن به یک نقطه مطلوب در عرصه اقتصادی در کشور تسهیل می‌شود.

بسیج تجار تعامل فعالان اقتصادی را در کشور هموارتر می کند

شافعی در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد بسیج تجار در اتاق‌های بازرگانی موجب می‌شود تا فعالان بخش اقتصادی بهتر بتوانند در خدمت رشد اقتصادی کشور باشند و به کمک یکدیگر بیایند.

منبع : دانا

بدون دیدگاه

نظرات بینندگان

نظرات بینندگان

پر کردن قسمت ستاره الزامی میباشد.