13 شهریور, 1395

شناسایی عرصه‌های تهدید دشمنان برای مقاوم سازی اقتصاد یک ضرورت است

فلسفه‌ی تعیین عرصه‌های خاصی برای اعطای تسهیلات اقتصاد مقاومتی این است که ابتدا عرصه‌های تهدید دشمنان شناسایی شده و به دنبال آن برای مقابله با تهدیدات دشمن، این عرصه‌ها معرفی شده است.

سازمان بسیج سازندگی هم مانند سایر مراکز و سازمان‌ها جهت تحقق سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» مسئولیت به عهده دارد و با توجه به اینکه این سازمان نیروهای بسیجی و جهادی را در اختیار دارد، انتظار بیشتری از این سازمان می‌رود.
کارشناس اقصاد مقاومتی و مسئول اعتبارات بسیج سازندگی کاشان ابوالفضل سلیمانی با خبرنگار کاشان اول به گفت و گو نشست و از عملکرد این سازمان در عرصه اقتصاد مقاومتی با ما سخن گفت.

* لطفاَ یک توضیح اجمالی در مورد ماموریت اصلی سازمان بسیج سازندگی در بحث تحقق اقتصاد مقاومتی بدهید.

– ما در واحد اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی کاشان از سال ۹۱ به این سو ماموریت تحقق اقتصاد مقاومتی را در دو قالب گفتمان سازی و اجرایی دنبال کردیم.

در سال ۹۲ بعد از ابلاغ سیاست‌های ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری، مسئولیت تامین امنیت غذایی را که در بند هفتم سیاست‌های ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی آمده است، به بسیج سازندگی سپردند.

برای آن تسهیلاتی بانکی قرار دادند با عنوان تسهیلات اقتصاد مقاومتی، اما در سال ۹۱ که هنوز این سیاست‌ها ابلاغ نشده بود این تسهیلات تحت عنوان وام‌های خوداشتغالی واگذار می‌شد.

اما از سال ۹۲ به بعد یک ردیفی در کنار این تسهیلات قرار دادند تحت عنوان تسهیلات اقتصاد مقاومتی؛ البته اعطای این تسهیلات از سال ۹۳ اجرایی شده است و ما در سال ۹۲ هم همان تسهیلات خوداشتغالی را می‌دادیم و در سال ۹۳ و ۹۴ که بحث تسهیلات اقتصاد مقاومتی را داشتیم.

در همین سال ۹۴ حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بسیجیان متقاضی ورود به عرصه‌های اقتصاد مقاومتی، اعتبارات واگذار کرده‌ایم.

* این عرصه‌های اقتصاد مقاومتی چگونه شناسایی شده است؟

– ما ۱۲ اولویت داریم مثل پرورش ماهی شیلات، شترمرغ، بوقلمون، بلدرچین، زنبور عسل، قارچ و صنایع تبدیلی مثل اسانس‌گیری و عرقگیری و صنایع دستی مثل قالیبافی.

بعضی فکر می‌کنند اقتصاد مقاومتی یعنی همین عرصه‌هایی که ذکر شد و فقط به امنیت غذایی مرتبط است در حالی که اینطور نیست و اینها فقط سه کلمه از بند هفتم سیاست‌های ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی است که به بسیج سازندگی سپرده شده است.

در بحث تامین امنیت غذایی ۱۲ عرصه را مشخص کرده‌اند به این صورت که برای مثال در فلان قطعنامه دیده‌اند که ما در بحث مرغ که مصرف آن در بین خانواده‌ها بسیار بالاست، وابسته هستیم.

یعنی اگر فردا صبح واردات پودر گوشت، سویا و… که مکمل‌های غذایی مرغ است، توسط غربی‌ها و به طور مشخص استرالیا تحریم شویم که در دست اقدام هم داشته‌اند دچار بحران تامین گوشت سفید می‌شویم.

بررسی‌هایی انجام شد که ما چه گوشت سفیدی را جایگزین کنیم که در تامین خوراک آن خودکفا باشیم تا در صورتی که تحریم شدیم خودمان بتوانیم آن را تامین کنیم، به همین خاطر گوشت ماهی را جایگزین گوشت مرغ کردند و اعطای تسهیلات اقتصاد مقاومتی به سمت گسترش تشکیلات پرورش گوشت ماهی سوق پیدا کرد تا به تدریج افزایش پیدا کرده و مردم از گوشت ماهی بیشتر استفاده کنند؛ چرا که گوشت ماهی سالم‌تر است و مقدار برداشت آن هم بیشتر است.

در بحث گوشت قرمز، برزیل قصد تحریم ایران را داشته است که برای تامین امنیت غذایی در این عرصه گوشت قرمز شترمرغ را جایگزین آن کردند که برداشت بیشتری نسبت به گاو و گوسفند می‌توان از آن داشت و هم فرآورده‌های مختلفی می‌توان از آن به دست آورد چرا که حتی مژه، ناخن و عنبیه چشم آن هم مصرف دارد، چرم و پر آن استفاده می‌شود.

بررسی و تحقیق صورت گرفت و به این نتیجه رسیدند که روی قارچ کار کنند، قارچ جایگزین خوبی به جای گوشت است و مزیت آن نسبت به گوشت این است که گوشت چربی را بالا می‌آورد اما قارچ چربی ندارد.

شما آیا می‌دانید سربازان آلمان در جنگ جهانی دوم در سنگرهایشان قارچ صدفی پرورش می‌دادند؟ چرا که محاصره بودند و برای اینکه از گرسنگی نمیرند به این کار روی آورده بودند؛ شرایط پرورش قارچ صدفی با قارچ دکمه‌ای متفاوت است و خیلی آسان است و نیاز به سالن و تجهیزات ندارد.

پس فلسفه‌ی تعیین این عرصه‌ها برای اعطای تسهیلات اقتصاد مقاومتی این است که ابتدا عرصه‌های تهدید دشمنان شناسایی شده و به دنبال آن برای مقابله با تهدیدات دشمن این عرصه‌ها معرفی شده است.

* عملکرد بسیج سازندگی را در این عرصه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

– ما در سال ۹۴ تسهیلات را واگذار کردیم و تسهیلات ما تا سقف ۳۰ میلیون تومان است؛ متقاضیان زیادی مراجعه کرده و این پول را به کار زدند.

وجه تمایز سازمان بسیج سازندگی کاشان با سایر نواحی در این بود که ما در کنار هر وام گیرنده یک کارشناس قرار می‌دهیم. برای هر عرصه یک کارشناس در نظر گرفته‌ایم، برای مثال فلانی در عرصه‌ی پرورش شترمرغ کارشناس است که به متقاضیان این عرصه مشاوره می‌دهد که حتی بعد از گرفتن وام می‌توانند از آن مشاور به طور خصوصی استفاده کنند.

ما در سال ۹۳ مطالعاتی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که متقاضی وام دست کمی از جهادگر ندارد، یعنی شما یک عرصه‌ی ناشناخته را به جامعه معرفی کرده‌اید مثل پرورش شترمرغ که یک دل رشید و قدرتمندی می‌خواهد که حاضر شود در این عرصه ورود پیدا کرده و کار کند.

به این نکته رسیدیم که ما حتما قبل از اعطای وام باید بحث آموزش را داشته باشیم چرا که متقاضیان نسبت به این عرصه‌ها اطلاعات کافی نداشتند لذا دوره‌های آموزشی را الزامی کردیم و در ساختار اداره جهاد کشاورزی و سازمان فنی و حرفه‌ای این رشته‌ها را تعریف کردیم تا متقاضیان وام در آنجا این آموزش‌ها را ببینند.

در سال ۹۵ هم میزان تسهیلاتمان زیادتر شده است و جلسات زیادی گذاشته و ساز و کاری را برای اعطای تسهیلات تنظیم کرده‌ایم که ان‌شاءالله اقدام می‌کنیم و امیدواریم که در سال پیش رو بیش از ۳۰۰ عرصه اقتصاد مقاومتی را در کاشان افتتاح کنیم.

ما در بحث پرورش شترمرغ فردی را داشته‌ایم که آمده کار را شروع کرده و الآن کارش به جایی رسیده که به غیر از تولید به فرآوری پرداخته و فرآورده‌های مختلف شترمرغ از جمله تولید چرم، روغن، گردگیر و… را انجام می‌دهد.

* از کسانی که در این عرصه‌ها موفق شده و یا شکست خورده‌اند چگونه حمایت می‌کنید؟ پیشنهاد شما به عنوان یک کارشناس برای رسیدن به وضعیت مطلوب چیست؟

– ما تسهیلات خاصی به عنوان مشوق برای افراد موفق در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی نداریم؛ به طور کلی کسانی که موفق می‌شوند و یا اینکه حتی ورشکست می‌شوند را از طریق اعطای تسهیلات می‌توانیم حمایت کنیم.

پیشنهاد من این است که ما باید بازار خارجی تامین کنیم و زیرساخت صادرات محصول را مهیا کنیم؛ ما یکی از کارشناسان خود را پارسال به روسیه اعزام کردیم تا در آنجا رایزنی کند اما چون کفاف مالی نداشته دیگر نمی‌تواند برود چرا که یه هفته رفته آنجا حدود ۷ میلیون هزینه کرده تازه نصف هزینه‌هایش را هم از طریق دولتی کمک شده است.
نیازمند آن هستیم که زیرساخت صادرات محصولاتمان مهیا شود و از طرفی ما در بحث بازاریابی و بازار فروش به متقاضیان در قالب برگزاری نمایشگاه‌ها کمک می‌کنیم و سالانه چند نمایشگاه برگزار می‌کنیم تا محصولات خود را به طور مستقیم عرضه کنند.

منبع : خبرگزاری بسیج

بدون دیدگاه

نظرات بینندگان

نظرات بینندگان

پر کردن قسمت ستاره الزامی میباشد.