3 آبان, 1394

چرا باید به اقتصاد نگاه مقاومتی داشت؟

امروزه، قدرت و نفوذ اقتصادی می‌تواند از مهمترین ابزار اشاعه فرهنگی کشورها محسوب گردد، بدین مفهوم که بسیاری از امور فرهنگی نیازمند سرمایه‌گذاری به جا و مناسب است.

دکتر سیدرضا صدرالحسینی* –  با توجه به اینکه نظریات اقتصادی فراوانی برای رسیدن به دروازه‌های توسعه و ترقی در کشورهای مختلف نظریه‌پردازی شده و بعضی از آنان نیز به اجرا درآمده است باید بدانیم که همه نظریات اقتصادی با مبانی مختلف ایدئولوژیک، مبانی اعتقادی و ارزشی و باورهای و اعتقادات آن جامعه همراه می‌باشند بنابراین نظریه اقتصاد مقاومتی نیز خارج از این قاعده نبوده و به عنوان یک نظریه جدید بومی در حوزه اقتصاد توسط مقام معظم رهبری بیان شده است.

رشد و پیشرفت اقتصادی و دانستن اقتصاد قدرتمند از نیازهای اولیه هر کشور برای ایفای نقش اسامی در سطح بین‌الملل می‌باشد.

امروزه، قدرت و نفوذ اقتصادی می‌تواند از مهمترین ابزار اشاعه فرهنگی کشورها محسوب گردد، بدین مفهوم که بسیاری از امور فرهنگی نیازمند سرمایه‌گذاری به جا و مناسب است، لازمه چنین سرمایه‌گذاری هم اقتصادی توانمند می‌باشد و از آن جهت که انقلاب اسلامی، یک حرکت صددرصد فرهنگی منثبتی بر آموزه‌های اسلام ناب می‌باشد اقتصاد مقاومتی می‌تواند یکی از بهترین رده‌های توسعه فکر این انقلاب در داخل و خارج محسوب گردد.نظریه اقتصاد مقاومتی الگوی بومی و عملی است که تغییرات و پویایی محیط را مفروض می‌گیرد. نگاهی بلندمدت به مسائل دارد; قابلیت انطباق با شرایط گوناگون را دارد و به عبارتی اقتصادی منصف است.

در واقع این نظریه اقتصادی یک الگوی بومی و علمی است که برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی ما است; و در حقیقت این نظریه متناسب با وضعیت امروز و فردای ماست; در حقیقت این نظریه یک تدبیر بلندمدت برای اقتصاد کشور است در عین حال این نظریه پویا هم قابل تکمیل هم قابل انطباق با شرایط کنونی است که ممکن است در هر برهه‌ای از زمان و پیش‌آمدها تغییراتی نیز در آن صورت گیرد; در حقیقت این نظریه اقتصادی عملا اقتصاد کشور را به حالت «انعطاف‌پذیری» می‌رساند; یعنی شکننده های اقتصاد را در مقابل تکانه‌ها گوناگون برطرف می‌کند.

شاخص‌های اقتصاد مقاومتی را می توان در چند مورد برشمرد:

۱ ایجاد تحرک و پویایی در اقتصاد کشور و بهبود شاخص‌های کلان

۲ -تکیه بر ظرفیت‌های داخلی

۳- رویکرد جهادی

۴- مردم محور

۵-امنیت اقلام راهبردی و اساسی

۶- کاهش وابستگی به نفت

۷- اصلاح الگوی مصرف

۸- فسادستیزی

۹-  دانش محوری.

در جمع‌بندی نهایی باید اعلام نمود که اجرای این نظریه اقتصادی با شاخص‌های پیش‌گفته نیازمند به چند مولفه اساسی می‌باشد

۱-توکل به خدای متعال

۲-مدیریت جهادی، در حقیقت مدیران جهادی با تفکرات  مناسب  می‌توانند اقتصاد مقاومتی را برای یک جهش بزرگ و عبور از گردنه‌های سخت و صعب‌العبور مدیریت نمایند

۳- پرهیز از سهل‌انگاری و راحت‌طلبی

۴-ترویج دائمی فرهنگ متناسب با اقتصاد مقاومتی با ساخت انواع  تولیدات رسانه‌ای به منظور صرفه‌جویی، مصرف تولیدات داخلی

۵ـ مقابله با واردات بی‌منطق (جلوگیری از واردات کالاهایی که مشابه آن در ایران ساخته می‌شود و واردات کالاهای اشرافی‌گرایانه و …)

۶ـ پرداختن به کارگاه‌های تولیدی کوچک

۷ـ حرکت‌های جهادی در زمینه آبادانی روستاها (به منظور تقویت هسته‌های اولیه اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی

۸ ـ همدلی و همزبانی دولت و ملت (به منظور واگذاری بیشتر چرخه اقتصاد مردم)

 

  *استراتژیست و کارشناس اقتصادی

مطالــــب مرتبط
بدون دیدگاه

نظرات بینندگان

نظرات بینندگان

پر کردن قسمت ستاره الزامی میباشد.